Skip to main content
Home » Future of Work » “Continue dialoog maakt van ons een Great Place to Work”
Future of Work

“Continue dialoog maakt van ons een Great Place to Work”

In samenwerking met
In samenwerking met

Cultuur is een werkwoord, vindt Bank Van Breda. Reden waarom een systeem van continue dialoog werd geïmplementeerd. De resultaten daarvan vinden hun weg naar een sterke bedrijfscultuur die voortdurend wordt bijgeschaafd. Resultaat? De bank sleepte de titel van Great Place to Work in de wacht. Dat kon ook moeilijk anders, met een algemene tevredenheidsscore van 98%.

Marianne Van Erck en Griet De Ranter (Bank Van Breda) zijn terecht trots dat de werknemers het bedrijf beoordelen met een algemene tevredenheidsscore van maar liefst 98%.

© FOTO: SARAH VAN LOOY

Waarom dongen jullie mee naar deze titel? 

Griet De Ranter, HR Business Partner bij Bank Van Breda: “De prijs was bij wijze van spreken bijzaak, onze deelname gold vooral als een tevredenheidsbarometer. Great Place to Work stuurt zelf een enquête uit over vijf dimensies: geloofwaardigheid, eerlijkheid, respect, kameraadschap en trots. De feedback van onze medewerkers geeft ons een waardevolle inkijk in hoe zij hun werkgever percipiëren. Meteen ook de reden waarom wij tweejaarlijks, en niet jaarlijks deelnemen: dat geeft ons de kans en de tijd om de resultaten te analyseren en op basis daarvan de nodige acties te plannen.”

Marianne Van Erck, Head of HR bij Bank Van Breda: “Ons eindrapport gaf aan dat we bij elk van de vijf dimensies hoog scoorden. Bovendien was er duidelijk sprake van homogeniteit: zowel op het niveau van werknemers, leidinggevenden én directie, als op het vlak van leeftijd, anciënniteit, e.d. toonden de resultaten een grote consistentie. Het illustreert dat wij de voorgaande enquêtes – dit was onze tiende deelname – goed verwerkt hebben en naar onze mensen hebben geluisterd.”

We zien medewerkers als architect van hun eigen loopbaan, het is dus van belang om hierover in dialoog te gaan.

Cultuur is een werkwoord. Wat houdt dat precies in? 

De Ranter: “In 2003 deden we een eerste bevraging specifiek rond waarden. Een top 10 van persoonlijke waarden, een top 10 van waarden die de toenmalige bedrijfscultuur uitstraalde en een top 10 gewenste waarden. Daaruit kwamen eerlijkheid, verantwoordelijkheid en enthousiasme als de drie belangrijkste aspecten naar boven. Vorig jaar werden die nogmaals afgetoetst – ook al omdat er veel nieuwe medewerkers waren gestart – en eigenlijk was de uitkomst identiek. Daarnaast stelden we ook een grote correlatie vast tussen de huidige en de gewenste cultuur. Waarom heerst hier zo’n sterke bedrijfscultuur waarin die waarden verankerd zitten? Wel, cultuur zit vervat in verschillende facetten, bijvoorbeeld in de manier waarop we aanwerven. We screenen daarbij vooral op de cultural fit: technische skills kan je altijd bijspijkeren, maar iemand die geen aansluiting vindt bij de bedrijfscultuur is een veel moeilijkere match. Verder houden we naast een formele bevraging ook voortdurend feedbackgesprekken tussen collega’s en leidinggevenden – we noemen dit You Time: ‘Wat motiveert je? Hoe blijf je inzetbaar? Hoe kan je groeien?’, enz. We zien medewerkers als architect van hun eigen loopbaan, het is dus van belang om hierover in dialoog te gaan. Dat levert heel waardevolle input op over hoe medewerkers zich echt voelen.” 

Van Erck: “Alle You Time gesprekken worden trouwens overkoepelend besproken tot op directieniveau: onze CEO leest de verslagen van alle 585 medewerkers. Op die manier houdt hij voeling met wat er leeft en krijgt hij inzicht in de verbeterpunten. Onze mensen wéten: wat ik in mijn verslag schrijf, daar gebeurt iets mee. Niets ergers dan een bedrijfscultuur die waarden definieert en er vervolgens niet naar handelt.” 

De inspraak van onze mensen komt duidelijk tot uiting in ons Happy Team. Dat bestaat volledig uit vrijwilligers die bovenop hun job willen nadenken over vijf key topics.

Welke initiatieven neemt Bank Van Breda nog? 

De Ranter: “De inspraak van onze mensen komt duidelijk tot uiting in ons Happy Team. Dat bestaat volledig uit vrijwilligers die bovenop hun job willen nadenken over vijf topics: B-fit denkt na over gezondheid en sportieve initiatieven, B-you analyseert hoe iemand zichzelf kan zijn en hoe we als organisatie inclusiviteit kunnen stimuleren, B-good zet in op goede doelen, B-connected denkt mee na over afterworkinitiatieven en B-eco focust op duurzame acties.” 

Van Erck: “Het Happy Team telt intussen zo’n zeventigtal mensen, verspreid over die vijf thema’s. Het is de perfecte springplank voor bottom-up initiatieven. Je kunt een diversiteitscharter laten schrijven door de directie of het HR-departement, maar in plaats daarvan maken wij de mensen van B-You mee verantwoordelijk. Een grote groep van geëngageerde medewerkers vergroot het draagvlak voor beslissingen. Cocreatie is een belangrijke pijler binnen ons bedrijf. Door onze vlakke structuur, met weinig hiërarchie, kan hier veel van onderuit bewegen én doordringen tot op directieniveau. Dat totaalplaatje van een sterke waarde gedreven bedrijfscultuur die hand in hand gaat met een strategie, sterk leiderschap, cocreatie, een consistent HR-beleid en bottom-up initiatieven: dat is waar we in uitblinken.”

Next article