Home » Future of IT » Van telecom naar breed en geïntegreerd ICT aanbod
Future of IT

Van telecom naar breed en geïntegreerd ICT aanbod

Dankzij een shift van een pure telecomprovider naar een digital native ICT integrator kunnen de klanten van Proximus vandaag rekenen op een breed en geïntegreerd aanbod aan technologieën en diensten. Meer uitleg van Antonietta Mastroianni (Chief Digital & IT Officer) en Anne-Sophie Lotgering (Chief Enterprise Market Officer) van Proximus.

Transformatie naar een ICT ecosysteem

Antonietta Mastroianni.

Mastroianni: “Met de transformatie van een pure telecomoperator naar een ICT-bedrijf, willen we de veranderende behoeftes van onze klanten beter kunnen dienen. Die klanten zoeken vandaag naar nieuwe manieren om efficiënter te worden. De combinatie van verschillende technologieën (5G, Fiber, AI, automatisering) speelt hier een belangrijke rol om zodanig een allesomvattend ecosysteem uit te bouwen. Zowel voor onze B2C als B2B klanten bundelen we daarom diverse diensten, bedrijven en technologieën in één oplossing.”

“Voor de B2C-markt gaan we intussen al naar een volgend niveau met de creatie van een all-in-one superapplicatie. In die app integreren we samen met derde partijen verschillende diensten die verder gaan dan telecom: gezondheid, energiemanagement, gezinsleven, entertainment,… Een gelijkaardig ecosysteem bouwen we ook uit voor onze B2B-klanten. Daarbij is ons doel eveneens om het dagelijkse leven van mensen en bedrijven zo makkelijk mogelijk te maken met een geïntegreerde, veilige en betrouwbare end-to-end oplossing.”

Connectiviteit van de toekomst

Lotgering: “We investeren sterk in het versneld uitrollen van een glasvezelnetwerk in België. Daarnaast hebben we meerdere use cases opgezet rond 5G in o.a. logistiek, landbouw, gezondheidszorg en openbare veiligheid. We helpen onze klanten om te begrijpen welke use case voor hen het meest van toepassing is, ontwikkelen samen een proof of concept, leveren de expertise die daar voor nodig is en kunnen een project zelfs van begin tot einde managen.”

Zowel voor onze B2C als B2B klanten bundelen we diverse diensten, bedrijven en technologieën in één oplossing.”

“Ons netwerk steunt overigens steeds meer op software. Daarom hebben we samen met externe partners software-defined networking (SDN) capaciteiten ontwikkeld, om ervoor te zorgen dat we onze ambitie om de referentiepartner voor ICT-diensten in de Benelux te worden waarmaken.”

Geïntegreerd en breed aanbod

“Daarnaast zetten we sterk in op superintegratorcapaciteiten en de vorming van een fundamenteel partner-ecosysteem. Hierbij brengen we onze interne expertise samen met die van derde partijen om organisaties te ondersteunen bij o.a. de migratie naar de Cloud. Wij hebben daarbovenop ook een multicloudaanbod én een tool om die omgeving makkelijker te kunnen beheren”, aldus Lotgering. 

“Ons doel is om het dagelijkse leven van mensen en bedrijven zo makkelijk mogelijk te maken met een geïntegreerde, veilige en betrouwbare end-to-end oplossing.”

“Proximus heeft de afgelopen jaren heel wat overnames gedaan (bv. Davinsi, Codit, Umbrio) die we vervolgens systematisch integreerden in ons aanbod. Maar er is ook Proximus Ada, waar we alle expertise rond AI en cyber security in hebben ondergebracht.”.

Volledige ontzorging inzake beheer en security

Lotgering: “Verder heeft Proximus één van de meest geavanceerde security centers in België en we hebben de ambitie om onze leiderspositie verder uit te breiden naar de Benelux. Onze 350 experts helpen er klanten met managed end-to-end security-as-a-service. Dat omvat ook een CSIRT-team dat klanten snel kan bijstaan bij een aanval.”

“We brengen onze interne expertise samen met die van derde partijen om organisaties te ondersteunen bij o.a. de migratie naar de Cloud.”

“In de high-end markt zoeken onze klanten steeds vaker naar een partner die hun IT voor hen kan organiseren en integreren. Vandaag hebben we al een aantal verzoeken van integratieklanten ingewilligd, maar voor de toekomst streven we ernaar SIAM (Service Integrated Application Management) in ons DNA te verankeren. Wij bieden daar een antwoord op via Service Integrated Application Management. Dankzij onze telecom achtergrond hebben we daarvoor de nodige governance en knowhow.”

Next article