Home » Future of Finance » “Technologie zal ervoor zorgen dat de klant meer centraal komt te staan”
Financiën

“Technologie zal ervoor zorgen dat de klant meer centraal komt te staan”

Jürgen Ingels, techondernemer en durfkapitalist.

De afgelopen vijf jaar is de waarde van de fintechsector exponentieel gestegen. De échte grote investeringen zijn echter pas sinds dit jaar gestart. We staan dus aan het begin van een ware revolutie. De traditionele banken zullen hierdoor manieren moeten vinden om relevant te blijven. Aan het woord: techondernemer en durfkapitalist Jürgen Ingels.

Tekst: Joris Hendrickx

Hoe groot is de waarde van de fintechsector in Europa?

“De fintechsector bestaat uit vier grote blokken. Ten eerste is er bankieren en betalen. Naast de grote spelers zijn hier ook uitdagers actief die bijvoorbeeld vernieuwende digitale services aanbieden. Ook vermogensbeheer, kredietverlening en hypotheken vallen hieronder. Deze eerste (en veruit grootste) blok is in Europa goed voor een waardecreatie van zo’n 150 miljard euro.”

“Een tweede blok betreft de verzekeringstechnologie. Dit is een kleinere en jongere cluster met een waarde van zo’n drie miljard euro.”

“Ten derde is er de blok rond het proptech, waar het gaat over bijvoorbeeld onroerend goed. Deze heeft een waarde van zo’n tien miljard euro.”

“Ten slotte is er de restcategorie van de enabling technologies waar onder andere blockchain, artificiële intelligentie en open banking technologieën onder vallen. Deze laatste categorie is in Europa goed voor een waardecreatie van zo’n zestien miljard euro.”

Waar ziet u het grootste groeipotentieel?

“De sector van de betalingen wordt alsmaar matuurder. Hierdoor zijn er steeds grotere spelers actief en komt de focus eerder op de volumes te liggen in plaats van op de technologie. Tegelijk ontstaan en groeien er andere en interessantere segmenten.”

Vroeger lag de focus van de fintechspelers meestal op één specifieke oplossing. Nu staan banken voor de grote uitdaging dat er meer geïntegreerde oplossingen gaan komen.

“Net daarom verkocht ik jaren geleden al mijn toenmalige bedrijf Clear2Pay. Zo investeerde ik de laatste jaren vooral veel in accounting. Dit KMO-segment is vanuit fintech perspectief steeds ondergewaardeerd en onderbelicht geweest, waardoor er nog enorm veel potentieel is.”

“Binnen het domein van de automatisatie van accounting (bijvoorbeeld het verwerken van facturen) en de integratie daarvan met geautomatiseerde betalingen zullen er in de komende jaren heel wat nieuwe en beloftevolle spelers ontstaan. België is wat dat betreft een toonaangevende speler in Europa.”

Op welke manier zullen de fintech spelers de banksector uitdagen?

“Vroeger lag de focus van de fintech spelers meestal op één specifieke oplossing. Nu staan banken voor de grote uitdaging dat er meer geïntegreerde oplossingen gaan komen. Zo zullen er platformen ontstaan die telkens connecteren met de beste spelers op het vlak van betalingen, kredietverleningen,…”

“De backoffice is hierbij gecentraliseerd, terwijl de frontoffice bestaat uit diverse fintech spelers die via een API geïntegreerd zijn in het platform. Dit zal leiden tot clusters van samenwerkende fintech spelers. Het wordt zo ook mogelijk om bestaande oplossingen snel en eenvoudig te vervangen door nieuwe en betere oplossingen. Op die manier zullen deze nieuwe spelers goed kunnen concurreren met de bestaande grote banken.”

Jürgen Ingels, techondernemer en durfkapitalist.

Komt de druk dan enkel van de fintech?

“Een bank is in feite een gereglementeerde backoffice structuur, een groot platform dus. Steeds meer technologiespelers beginnen nu ook zulke platformen te bouwen die in principe elk sterk merk de mogelijkheid geeft om een eigen bank en bankdiensten te beginnen. De nadruk komt dus op de backoffice te liggen, die wordt aangeleverd door technologiespelers aan merken (denk aan supermarkten, bekende bloggers,…). Die merken zitten aan de bron en dat is zeker een voordeel.”

“Een nadeel van de banken hierin is bovendien dat ze vasthangen aan enorm veel regels. Maar ook technologiebedrijven zullen in de komende jaren steeds meer onderhevig worden aan zulke regels. Hierdoor zal het voor de technologiespelers niet meer zo evident zijn om zomaar iets te ontwikkelen.”

“Grote spelers zoals Bol.com en Alibaba zullen ook steeds meer bankproducten (bijvoorbeeld financiering, verzekering,…) volledig integreren in het gekochte product. Zo bieden ze een totaalpakket aan en wordt het moeilijker voor banken om zich te onderscheiden.”

Binnen het domein van de automatisatie van accounting en de integratie daarvan met geautomatiseerde betalingen zullen er in de komende jaren heel wat nieuwe en beloftevolle spelers ontstaan.

“Net zoals bij de elektriciteitsleveranciers vandaag zal het de klanten niet meer uitmaken van wie ze het aangeleverd krijgen, zolang het er maar is. Ook hier is het een groot nadeel voor de banken dat ze niet aan de bron zitten.”

Welke impact hebben deze evoluties op de klant?

“De technologie zal ervoor zorgen dat de klant meer centraal komt te staan. Tot nu hebben vooral de banken nog de macht. Zij bepalen wie ze een lening willen geven en welke voorwaarden daar aan zijn verbonden. Het is dan aan de consument om de voorstellen van de banken met elkaar te vergelijken en hen eventueel tegen elkaar uit te spelen.”

“De technologie zal dat omdraaien. De klant krijgt dus de macht. Het aanvraagdossier voor een lening zal daarbij volledig digitaal worden opgemaakt en simultaan naar meerdere banken worden verstuurd. Als een soort veiling in feite. Het is dan aan de banken om gepersonaliseerde leningen, interestvoeten en voorwaarden voor te stellen.”

Next article