Skip to main content
Home » Future of Finance » PSP maakt online betalen veilig én gemakkelijk
Sponsored

Célia Boon

Country Manager Belgium

Mollie

Online betalingen moeten niet alleen veilig kunnen gebeuren, ze moeten ook zo gemakkelijk mogelijk zijn voor de klant. Een innovatieve Payment Service Provider (PSP) kan hierbij het verschil maken.

Tekst: Joris Hendrickx

Wat maakt Mollie zo uniek?

Boon: “Mollie is een PSP gebouwd op innovatie. Toen we in 2004 begonnen, jaagden we de Nederlandse betaalindustrie aan door slimme betaalproducten te introduceren die makkelijker, goedkoper en flexibeler waren dan wat de logge, conventionele banken konden leveren.”

“Vandaag bouwt Mollie nog steeds innovatieve producten en blijven we hard werken om betalingen beter te maken. Sedert 2016 heeft Mollie een Belgisch lokaal team waarbij we werken vanuit hun kantoor in Lokeren en waar we 40% van alle webshops tot onze klanten mogen rekenen.”

Even in het algemeen: hoe doet de Belgische e-commerce het?

“Belgische bedrijven lopen voorlopig nog achter op het vlak van e-commerce, maar dat maakt ook dat er nog enorm veel opportuniteiten zijn omdat de markt nog helemaal niet verzadigd is. De vraag vanuit de markt is er alvast, waardoor de bedrijven uiteindelijk wel zullen moeten volgen.”

Door online betalingen mogelijk te maken hopen bedrijven de drempel om te betalen te verlagen en het aantal achterstallige betalingen te verminderen.

“In 2018 groeide het aantal e-commerce handelaren in België met maar liefst 20% ten opzichte van 2017. Voor 2019 verwachten we zelfs een groei van ruim meer dan 20%. Ook het online volume groeide in 2018 met 20%, van 5,84 miljard in 2017 naar meer dan 7 miljard euro in 2018.”

Welke voordelen biedt de digitalisering van facturen?

“Leveranciers willen het hun klanten nog makkelijker maken om te betalen, en daarom bieden zij bij digitale facturen steeds vaker de optie om deze direct te betalen via een online betaling. In België is vooral de QR-code hiervoor erg  geliefd. De klant scant deze op de factuur en komt zo in het betaalscherm van zijn mobile banking app terecht.”

“Door online betalingen mogelijk te maken hopen bedrijven de drempel om te betalen te verlagen en het aantal achterstallige betalingen te verminderen. Maar ook voor de consument is het positief wat betreft het gebruiksgemak.”

In België is vooral de QR-code erg geliefd om facturen te betalen.

Wat verwacht u van het toenemende aantal alternatieve online betaalmethodes?

“Er bestaat intussen al een ruim gamma, denk aan Amazon Pay, Apple Pay, Libra, Bitcoin,… Vaak worden deze geïntroduceerd door grote technologiebedrijven die daarmee voor heel wat onrust zorgen. Toch merken we hier voorlopig nog maar weinig van in België. Zolang het niet gebruikt wordt, heeft het ook weinig zin om het aan te bieden. Het moet echt een meerwaarde zijn voor de consument. We volgen het voorlopig dus op, en zullen er pas echt op inspelen wanneer er vraag naar is bij de eindconsument.”

“De komst van al deze nieuwe betaalmethodes zorgt ook voor een toenemende complexiteit voor webshops. Net daarom is het belangrijk dat ze een beroep doen op een PSP zoals Mollie die hen kan helpen in de juiste keuze van relevante betaalmethodes voor hun activiteiten en in het optimaliseren van de conversie op hun website.”

“Een goed voorbeeld van frictieloos online betalen is dat het systeem je kredietkaart automatisch herkent van een vorige aankoop en de velden op basis daarvan zelf al invult. Door het zo gemakkelijk mogelijk te maken maximaliseert de PSP de kans dat de aankoop ook effectief doorgaat. Maar het moet tegelijk ook veilig kunnen gebeuren. Webshops kunnen wat dat betreft niet zelf voldoen aan de standaarden en wetgevingen alsook de nodige technologieën, waardoor de rol van een PSP cruciaal wordt.”

Hoe moeten webshops internationale betalingen aanpakken?

“Terwijl in het Verenigd Koninkrijk vooral met de kredietkaart wordt betaald en in Nederland iDeal erg populair is, zweren veel Belgen trouw aan Bancontact. Wanneer een webshop internationaal uitbreidt, dan kan die dus best in ieder land de populairste betaalmethodes aanbieden. Tegelijk kies je best voor een PSP die niet enkel in je eigen land actief is, maar ook in de buurlanden.”

Wanneer een webshop internationaal uitbreidt, dan kan die best in ieder land de populairste betaalmethodes aanbieden.

En hoe moeten ze inspelen op het toenemende gebruik van de smartphone om online te shoppen?

“Om geen kopers mis te lopen moeten webshops mobielvriendelijk zijn. Het valt op dat menige webshops dat nog niet 100% zijn. Maar het kan nog verder gaan. Betalingen via Apple Pay zouden bijvoorbeeld kunnen worden bevestigd met gezichts- of vingerafdrukherkenning, waardoor het allemaal nóg vlotter gaat voor de consument. Het komt erop aan om hier proactief in te zijn, want het is een trend die ieder jaar groeit bij alle leeftijdscategorieën.”

De laatste vrijdag van november is het Black Friday. Welke impact heeft dat op de verkoop?

Black Friday is de afgelopen jaren populair geworden in België omdat veel online winkels dan aanzienlijke kortingen geven. In 2018 steeg het volume van online transacties op Black Friday met 11% vergeleken met 2017. In vergelijking met een normale vrijdag, werden er op Black Friday minstens 68% meer online transacties uitgevoerd.”

“Naar verwachting zullen deze cijfers dit jaar nog stijgen. Daarom hebben Black Friday deals een grote impact op de zaken en bieden ze een belangrijke kans om de betalingsprocessen te verfijnen en de winst te verhogen.”

Next article