Home » Facility Management » Van gesubsidieerde naar commerciële catering
Facility Management

Van gesubsidieerde naar commerciële catering

Bedrijfscatering kan steeds inspelen op de veranderende noden en wensen van werkgevers en werknemers, ook in deze uitdagende tijden. Bart Matthijs, managing director bij Compass Group, verklaart de verschuiving naar commerciële catering en take-away.

Tekst: Joris Hendrickx

Bart Matthijs, Managing Director van Compass Group.

Bart Matthijs

Managing Director

Compass Group

“We zien al enige tijd een verschuiving van de gesubsidieerde catering naar puur commerciële catering. Vroeger namen werkgevers de kosten voor de maaltijden volledig of deels voor hun rekening. In dat geval stelden zij vaak heel wat eisen omtrent bijvoorbeeld gezonde voeding en hoeveelheden. Helaas kwam dat dan vaak niet overeen met wat de werkgevers wilden. Zo denk ik aan een bedrijf waar zware arbeid gebeurt, en waar de werknemers weinig interesse hadden in lichte en gezonde maaltijden.”

Gezond, lokaal en duurzaam

“Commerciële catering functioneert met kassa-inkomsten die we rechtstreeks ontvangen van de consumenten. Het bedrijf wil daarbij liefst zo weinig mogelijk financiële consequenties hebben. Integendeel, sommige bedrijven willen zelfs een verdienmodel opzetten waarbij ze delen in de opbrengsten of huur vragen voor de uitbating. Ik verwacht dat deze trend door de coronacrisis zal versnellen, want bedrijven zullen hier immers steeds minder eigen middelen voor kunnen vrijmaken.”

Een restaurant, koffiebar of sandwichbar moet worden ingericht als een connecting hub waar werknemers gemakkelijk sociale contacten kunnen hebben.

“Het voordeel voor ons is dat we als cateraar meer ownership krijgen in hoe we de catering uitwerken. Bovendien is er door corona een duidelijk toenemende vraag naar meer gezonde, lokale en duurzame voeding. Tegelijk willen mensen nu vooral take-away. We zoeken momenteel dus naar oplossingen om die take-away te kunnen aanbieden met duurzame verpakkingen.”

Catering als connecting hub

“Door de coronacrisis zijn werknemers meer gaan thuiswerken en hebben ze bijgevolg minder contact met elkaar. Hierdoor weten mensen niet meer van elkaar waar ze mee bezig zijn en worden ze minder productief. Er is nu eenmaal minder sociale controle van collega’s. Hierdoor zullen bedrijven nog meer gaan zoeken naar manieren om via catering hun werknemers te connecteren.”

“Daarom zullen de publieke ruimtes, waaronder zeker ook het restaurant, de koffiebar en de sandwichbar moeten worden ingericht als een connecting hub waar werknemers gemakkelijk sociale contacten kunnen hebben. Zo zal een bedrijfsrestaurant niet meer slechts enkele uren per dag worden gebruikt, maar de hele dag door. Speciale hoeken, boxen en een ruimer aanbod aan bijvoorbeeld snacks zullen dan beter tegemoet komen aan de noden van de werknemers gedurende de hele dag.”

Next article