Home » Facility Management » Van facility management naar ‘experience management’
Facility Management

Van facility management naar ‘experience management’

De komst van jongere generaties op de arbeidsmarkt dwingt facility management ertoe om het geweer van schouder te veranderen. De verwachtingen en gedragingen van de nieuwste groep werknemers zijn niet meer dezelfde als die van hun meer ervaren collega’s. Bart Mariman, Chief Commercial Officer bij ISS Facility Services, schetst de belangrijkste uitdagingen. 

Welke veranderingen merkt u in uw sector op? 

Bart Mariman, Chief Commercial Officer bij ISS Facility Services.

“Waar we vroeger spraken van facility management, spreken we nu steeds vaker van ‘experience management’. De facility manager valt onder de financieel directeur en heeft traditioneel als belangrijkste taken het verlagen van de kosten per vierkante meter en het zorgen voor de goede werking van de installaties. Als hij echter werkt aan de ervaring die medewerkers op hun werkplek hebben, kan hij veel meer toegevoegde waarde bieden. Aan de ene kant is er het ‘building design’, waarbij we ervoor zorgen dat het gebouw mensen energie geeft. Aan de andere kant is er het ‘service design’, waarbij we ervoor zorgen dat elk element dat een dienst laat draaien een positieve ervaring biedt aan de eindgebruiker.”

Foto: Kris Van Exel

Stelt u ook andere ontwikkelingen vast? 

“Sinds kort werken er bij veel bedrijven voor het eerst vier generaties samen: babyboomers van 60 jaar en ouder, generatie X van 45 tot 59 jaar, generatie Y of millennials van 23 tot 44 jaar en generatie Z van jonger dan 23 jaar. Die laatste generatie heeft de grootste impact op bedrijven, omdat ze bijzonder gevoelig is voor problemen die gepaard gaan met de klimaatverandering. Jongeren zijn zelfs bereid om te vertrekken als blijkt dat het bedrijf niet handelt in lijn met de uitdagingen op het vlak van duurzaamheid. Doordat het aantal babyboomers dat met pensioen gaat groter is dan het aantal nieuwkomers van generatie Z, wordt het een hele uitdaging om die pensioengolf te compenseren. Bedrijven moeten dus extra aandacht besteden aan de noden en verwachtingen van die jongere generatie. Personeel vinden is al moeilijk genoeg, laat staan om het te behouden. Veel bedrijven hebben tegenwoordig een jaarlijks personeelsverloop van 25%.”

Toen de lockdown voorbij was, waren het de jongere mensen die als eerste terugkeerden naar kantoor: zij beseften maar al te goed dat je vanuit je huiskamer geen carrière kan uitbouwen.

Hoe kunnen we dat fenomeen in de praktijk bestrijden? 

“Bedrijven moeten een zeer concrete aanpak – en impact – hebben op het vlak van milieu, maatschappij en goed bestuur (ESG). Die aanpak, die steeds belangrijker is geworden met de komst van generatie Z op de arbeidsmarkt, moet ook tot uiting komen bij investeerders. Deze zijn er zich steeds meer van bewust dat een bedrijf zonder ESG-strategie het risico loopt om minder toegevoegde waarde te genereren op lange termijn. Laten we op het gebied van facility management het voorbeeld van catering nemen: sommige bedrijven passen hun menu’s aan door gezondere voeding aan te bieden, seizoensproducten te gebruiken en samen te werken met lokale producenten om de korte keten te stimuleren en indirect de CO2-uitstoot te verminderen. Dergelijke elementen duiken nu steeds vaker op in bestekken. In het verleden werden dit soort ideeën wel vaak geopperd, maar uiteindelijk werden ze opgegeven met het argument dat ze niet echt nodig waren omdat ze bijvoorbeeld een paar euro per maaltijd extra zouden kosten.”

Welk gevolgen heeft de toename van telewerken voor facility management? 

“Telewerken heeft een groter belang gekregen door de coronacrisis. Toen de lockdown eenmaal voorbij was, waren het echter de jongere mensen die als eerste terugkeerden naar kantoor. Zij beseften maar al te goed dat je vanuit je huiskamer geen carrière kan uitbouwen. Je moet contact hebben met collega’s en het management, anders mis je immers belangrijke projecten. Daarnaast is het ook zo dat over het algemeen de toename van telewerken het werk van facility managers er niet gemakkelijker op heeft gemaakt. We zien bijvoorbeeld duidelijk pieken in de aanwezigheid van personeel op dinsdag en donderdag, een lagere aanwezigheid op maandag en woensdag en nog minder mensen op vrijdag. Als je in een gebouw werkt dat plaats biedt aan 2.000 personen, moet je de energiekosten onder controle houden en moeten de cateringteams zich perfect aan die schommelingen kunnen aanpassen.”

De moderne facility manager werkt aan de ervaring die medewerkers op hun werkplek hebben. Op die manier kan hij veel meer toegevoegde waarde bieden.

Hoe kaart u die moeilijkheden aan bij uw klanten? 

“We werken op maat! De verwachtingen van een managementteam van een verzekeringsmaatschappij zijn natuurlijk heel anders dan de verwachtingen van een IT-bedrijf. Wanneer we naar een klant gaan, stellen we eerst voor om een onderzoek uit te voeren: we moeten het profiel van zijn personeel zo goed mogelijk kennen om ons aanbod daarop aan te passen. Als generatie Z bijvoorbeeld erg aanwezig is in een bedrijf, weten we dat die jongeren tijdens de maaltijd veel minder vlees eten dan hun oudere collega’s en dat hun eetgewoonten ‘tout court’ niet dezelfde zijn. Vooral jonge mensen hebben de neiging om de hele dag door kleine hoeveelheden te eten, terwijl oudere mensen tijdens de lunch één grote, warme maaltijd eten.”

Next article