Home » Facility Management » Hoe digitalisering ook in de schoonmaaksector het verschil maakt
Facility Management

Hoe digitalisering ook in de schoonmaaksector het verschil maakt

De onderneming Laurenty is actief in de schoonmaak van kantoren en industriële sites en stelt ongeveer 4.700 mensen tewerk in België, het Groothertogdom Luxemburg en het noorden van Frankrijk. HR-directrice Vanessa Evenepoel benadrukt dat ook hier de digitalisering onmisbaar is geworden, net als in andere bedrijfssectoren.

Vanessa Evenepoel

HR-directrice Laurenty

Hoe integreert u de digitalisering in uw activiteiten? 

“De digitalisering komt goed van pas in onze HR-activiteiten en de omgang met klanten. Zo kunnen we de prestaties van ons personeel opvolgen, KPI’s bepalen en registratiesystemen voor de aanwezigheid van medewerkers op het terrein uitrollen. Vanaf 1 januari 2024 zijn die immers verplicht.” 

Hoe werkt dat registratiesysteem? 

“Onze medewerkers moeten met een smartphone een QR-code scannen wanneer ze op locatie aankomen en weer vertrekken. Zo kunnen we hun aanwezigheid op het terrein registreren. Die informatie is ook toegankelijk voor onze klanten en de sociale inspectie. Natuurlijk vereist die digitalisering dat we de vaardigheden van onze medewerkers verder ontwikkelen, vooral die van de oudere generatie. Ze moeten immers weten hoe ze een smartphone en de nodige toepassingen moeten gebruiken.” 

We geven onze personeelsleden in korte video’s alle informatie die ze nodig hebben voor alle soorten procedures.

Hoe ontwikkelt u die vaardigheden? 

“We geven onze personeelsleden in korte video’s alle informatie die ze nodig hebben voor alle soorten procedures. In de schoonmaaksector zijn die procedures zeer gedetailleerd. Belangrijke kanttekening: we beschrijven de procedures niet in woorden, enkel in beelden. Niet iedereen beheerst het Frans of Nederlands immers even goed. In de video’s tonen schoonmakers bijvoorbeeld welk materiaal gebruikt moet worden, welke producten geschikt zijn voor welke oppervlakken, in welke hoeveelheden en op welke manier. Ook op locatie kunnen de medewerkers die video’s bekijken. Het zijn dus zeer waardevolle hulpmiddelen voor wat de veiligheid van de persoon zelf betreft.” 

Welke mogelijkheden biedt de digitalisering nog? 

“Dankzij de digitalisering kunnen we de prestatiegegevens doorsturen naar onze medewerkers van de HR-afdeling. Vroeger moest het kaderpersoneel handmatig de prestatiefiches invullen, terwijl het de prestaties nu rechtstreeks kan registreren en doorsturen naar onze payrollafdeling. Zo winnen we tijd. Daarnaast helpen we onze medewerkers door hen een traject te geven dat ze in het gebouw moeten volgen: zo weten ze exact welke lokalen ze moeten schoonmaken en welke taken ze in iedere ruimte hebben. Sommige taken moeten dagelijks worden uitgevoerd, zoals afstoffen of de vloer reinigen. Andere diensten moeten minder vaak gebeuren, denk bijvoorbeeld aan het schoonmaken van de bovenkant van kasten. Het systeem is dan bijzonder nuttig omdat ons personeel soms opdrachten in verschillende gebouwen moet combineren, en het niet altijd gemakkelijk is om alle details te onthouden. Tot slot doet onze sector steeds vaker een beroep op schoonmaakrobots. Die reinigen bijvoorbeeld het midden van een vertrek terwijl de schoonmaker de plinten en moeilijk bereikbare plekken schoonmaakt en ervoor zorgt dat het ook netjes is onder de meubels.”

4 kernwaarden

“Een duidelijke leidraad is essentieel voor het welzijn van onze medewerkers”, vertelt Evenepoel. “Dat is ook de reden waarom wij vier waarden identificeerden die de doelstellingen van ons bedrijf ondersteunen. Deze waarden zijn meer dan loze woorden, ze vormen de drijfveer van onze beslissingen. We vertalen deze bovendien in concrete acties.”

#1  Respect 

“Om dit te kunnen bereiken, is het belangrijk om te weten wat iedereen dagelijks doet. Het management loopt daarom een stage op het terrein zodat zij de realiteit van onze activiteiten kunnen ervaren en begrijpen.” 

#2  Inzet 

“Ons personeel is toegewijd aan hun werk en wij zijn dan ook trots dat wij hun evolutie op de voet volgen en hun inspanningen kunnen belonen door interne mobiliteit binnen de groep voortdurend te stimuleren.” 

#3  Samenwerking 

“Dit is iets waar wij permanent aan werken door de interne communicatie te stimuleren via nieuwsbrieven waarin we de samenwerking en het succes van onze ploegen onder de aandacht brengen. We organiseren ook regelmatig vergaderingen waarin verschillende departementen ideeën en vaardigheden met elkaar delen. Bovendien werken we momenteel ook aan de ontwikkeling van een digitaal programma dat al onze bedrijfstoepassingen zal groeperen om de uitwisseling van informatie te bevorderen en de bedrijfstaal binnen de groep te uniformiseren.” 

#4  Ambitie 

“Het doel is steeds om onze klanten een kwalitatieve dienstverlening aan te bieden. Eenzelfde ambitie streven we na bij de ondersteuning van onze medewerkers. We werken daarom aan een volledige herziening van ons onboardingprogramma voor nieuwe medewerkers. Dat gaat ook gepaard met een volledige vernieuwing van ons opleidingsprogramma, met als doel het werfpersoneel en het management een uitgedacht opleidingstraject aan te bieden waarin zij de vaardigheden kunnen opdoen die ze nodig hebben om zich goed te voelen in hun job.”

Next article