Skip to main content
Home » Facility Management » “Het kantoor van de toekomst is in alle opzichten flexibel”
Facility Management

“Het kantoor van de toekomst is in alle opzichten flexibel”

De coronacrisis heeft gezorgd voor een exponentiële versnelling van een trend die al langer bestaat: de herdefiniëring van de functionaliteit van het kantoor en de locatie van werkplekken.Activity-based werkplekken zullen hierbij een cruciale rol spelen”, vertelt Dirk Paelinck, CEO van Workero en Interoffices.

Tekst: Joris Hendrickx

In welke zin zullen kantoren veranderen?

Dirk Paelinck, CEO van Workero en Interoffices.
Dirk Paelinck, CEO van Workero en Interoffices.

“Onlangs gaf ik de openingstoespraak op Mipim, het grootste vastgoedevent ter wereld, samen met prof. Rudy Aernoudt van de Europese Commissie. Ik benadrukte hier dat de rol van het kantoor zal veranderen. Rondvraag van de European PropTech Association toont aan dat ‘remote working’  het nieuwe normaal wordt: het kantoor krijgt een nieuw doel als plek waar men zich met anderen focust op essentiële taken binnen een verbindende bedrijfscultuur. Bedrijven gaan plaatsen zoeken waar medewerkers dicht bij huis kunnen werken in een professionele omgeving. Het resultaat hiervan is een hub-and-spoke-model: een netwerk waarin deeltijds werken vanuit een hoofdkantoor gecombineerd wordt met thuiswerken en een of enkele satellietkantoren waarbij elke locatie een eigen doel heeft.”

Hoe speelt Workero hier op in?

“Workero biedt activity-based workspaces aan met flexibele kantoren, vergaderzalen en flexdesks via een online booking platform. Maar we gaan veel verder in deze COVID-tijden. Binnen bedrijven die zijn overgestapt naar deeltijds flexibel werken, bouwt Workero de onder- of ongebruikte vierkante meters om naar activity-based werkplekken. Enerzijds genereert dit inkomsten voor bedrijven, doordat deze ruimtes opnieuw benut worden voor externe doelen. Anderzijds kunnen bedrijven, door zich aan te sluiten bij het digitale netwerk, budgetten toewijzen aan hun werknemers, waardoor ze dichter bij huis kunnen werken in een veilige en professionele omgeving in een van onze 40+ andere locaties. Hierdoor voorkomen bedrijven dat zich tijdens de crisis grotere groepen in het hoofdkantoor verzamelen, terwijl ze hun werknemers toch de mogelijkheid aanbieden om te werken in een omgeving die hun productiviteit zal verhogen.”

Bedrijven gaan plaatsen zoeken waar medewerkers dicht bij huis kunnen werken in een professionele omgeving.

Hoe werkt het concreet?

“Workero werkt in opdracht van facility managers, gebouweigenaren, vastgoedfondsen en bedrijven die begrepen hebben dat het professioneel vastgoed van de toekomst een flexibele component moet hebben, zowel ruimtelijk als contractueel. De one-stop-shopstrategie steunt op vijf pijlers: design, implement/execute, manage, operate en innovate. Hierbij staat de mens centraal in het aanbod. Belangrijk is dat het bedrijf of de vastgoedeigenaar zelf heer en meester blijft over deze flexible workspaces en dus zelf de toegevoegde waarde voor het gebouw creëert.”

“Als onderdeel van deze oplossing ontwerpt Workero de werkplekken binnen deze gebouwen en richt het hier activity-based en high-performance werkomgevingen in. Het steeds groeiende netwerk van deze coworking spaces omvat zowel centraal gelegen locaties in de grootsteden als meer lokale kantoren rondom de steden, voor zij die het stadsverkeer willen mijden. Ons team heeft extensieve ervaring in het plannen en implementeren van ergonomische werkplaatsen die voor elke activiteit een specifieke omgeving bieden. Binnen onze locaties voorzien we ook een ultrabeveiligde en flexibele IT-infrastructuur met glasvezelverbindingen. Workero neemt eveneens het beheer en de dienstverlening van deze werkplekken op zich. In samenwerking met Interoffices voorzien we in professionele receptiediensten, inclusief post- en telefoonbehandeling.”

Hoe faciliteert Workero innovatie?

“Met één snelle klik komen corporates, start-ups, scale-ups en kmo’s samen in een ruimte die innovatie mogelijk maakt. Onlangs openden Workero en Interoffices vergelijkbare locaties binnen Procter and Gamble en Decathlon, waar naast tientallen start-ups ook gevestigde suppliers zich al hebben aangemeld om in deze werkruimtes met de grote spelers te innoveren. Het idee is revolutionair: breng de start-ups naar de corporates in plaats van andersom.”

“Wij zien het aantal aanvragen door COVID-19 exponentieel stijgen. Klanten zoals de Europese Commissie, Qualcomm, HP, het Europees Voedselagentschap, DXC Technologies en Procter & Gamble zien ons als de beste manier om hun werknemers de vrijheid te bieden om te werken waar en wanneer zij dat willen, en als de plek waar innovatie en cocreatie gebeurt. Door een Workero-locatie binnen de muren van het gebouw te openen, neemt dus niet alleen de financiële, maar ook de innovatieve waarde van het gebouw toe.”

“Als founder en Chairman van de European PropTech Association heb ik bovendien een perfect zicht op de 2.900 Europese start-ups die zich uitsluitend bezighouden met technologische innovatie in vastgoed ‘PropTech’. Een aantal van die technologieën zullen worden geïntegreerd in bepaalde locaties van Workero. Een goed voorbeeld daarvan is een gloednieuw techconcept om kantooroppervlakten virusvrij te maken. Dat werd ontwikkeld door Ferrovial met de steun van de Europese Commissie en wordt nu als eerste geïmplementeerd door Workero en Interoffices.”

Next article