Skip to main content
Home » Facility Management » Data zorgen voor een optimaal én duurzaam beheer van gebouwen
Facility Management

Data zorgen voor een optimaal én duurzaam beheer van gebouwen

Ieder project vertrekt vanuit een DBFMO-aanpak.

Data spelen een cruciale rol in het optimaliseren en duurzamer maken van gebouwenbeheer. “Dat is zowel voor investeerders als voor gebruikers een meerwaarde”, zeggen Bart Wallyn, Philippe Goossens en Michael Peeters van LAMMP.

Tekst: Joris Hendrickx

Wat maakt jullie uniek?

Wallyn: “LAMMP verzorgt facility en property management voor gebouwgebruikers én investeerders met behulp van PropTech en investeert in ESG-initiatieven. We zijn de enige speler die zowel voor de gebruikers als voor de investeerders van een gebouw werken. Door de combinatie te maken van property management en facility management overstijgen we de klassieke – perceptiegedreven – vergelijkingen van offertes. We nemen de klant mee in de customer journey om concreet te bepalen welk doel hij wil bereiken met zijn pand. Zo kunnen we hem op de juiste manier ontzorgen en daarin ook de operationele kosten kwantificeren en garanderen. De investeerder weet zo dat zijn netto-opbrengsten niet zullen verminderen door oplopende operationele kosten, terwijl de gebruiker er zeker van kan zijn dat de doorbelaste kosten zo optimaal mogelijk worden gebruikt.”

Peeters: “Ieder project nemen we aan als een DBFMO (Design, Build, Finance, Maintenance, Operate). We gaan er altijd van uit dat we verantwoordelijk zullen zijn voor het onderhoud en het beheer. Van daaruit redeneren we, maar wel steeds met het financiële aspect in het achterhoofd. Iedere geïnvesteerde euro moet optimaal gebruikt worden, en dat trekken we door in ons beheer.”

Wallyn: “Door de financiële optimalisaties die we garanderen, kunnen we verder investeren in het verbeteren van de ESG van de door ons beheerde panden. Op die manier differentiëren we ons sterk van klassieke spelers die puur naar facilitair management of property management kijken, en kunnen we op lange termijn een enorme toegevoegde waarde realiseren.”

Hoe kunnen data het gebouwenbeheer optimaliseren en duurzamer maken?

Peeters: “LAMMP haalt inzichten uit data om het beheer van gebouwen te optimaliseren en duurzamer te maken. We fungeren daarbij als een integrator die de beste technologieën op de markt zoekt en samenbrengt. De data die zij genereren, verzamelen we vervolgens in één centrale database die we zelf hebben ontwikkeld. Op die manier hebben we een geïntegreerd ecosysteem uitgebouwd waarmee beslissingen gebeuren op basis van alle data samen. We blijven verder zoeken naar manieren om bijvoorbeeld met bijkomende sensoren nog meer data te genereren voor specifieke doelen. Op die manier kunnen beslissingen, investeringen én dagelijks beheer nog meer op basis van cijfers en dus geoptimaliseerd gebeuren. Voor bedrijven wordt duurzaamheid, zowel op het vlak van environmental, social als governance (ESG), alsmaar belangrijker. Transparantie is daarbij cruciaal, en net daar zit de grote meerwaarde van data. Maar ook in het onder controle houden van verbruiksstromen, het organiseren van events en het opzetten van peer-to-peercommunicatie zit heel wat potentieel.”

We hebben een geïntegreerd ecosysteem uitgebouwd waarmee beslissingen gebeuren op basis van alle beschikbare data.

Op welke manier gaan jullie concreet tewerk?

Goossens: “Bij het eerste contact met de klant luisteren we vooral naar de noden en eisen en polsen we welke gebruikers er in het gebouw komen. Zo komen we tot een totaalpakket en helpen we ESG-minded mee om sociale interactie te bevorderen. In dit value engineering proces gaan we heel breed. We nemen daarbij een soort van consultancyrol op, waarin we er mee voor zorgen dat het gebruik van het gebouw kan worden geoptimaliseerd. In tegenstelling tot klassieke consultancy garanderen we echter ook het vooropgestelde resultaat.”

Peeters: “Dat kan in feite zelfs al gebeuren nog voor men een grond heeft gekocht. Bij voorkeur doen we dit tijdens de design- of bouwfase omdat we dan heel eenvoudig al meteen heel wat optimalisaties kunnen doen en onmiddellijk kunnen bijsturen. Maar het is evengoed mogelijk in bestaande gebouwen waarbij men het beheer wil overdragen. Hét belangrijkste is identificeren wat de klant écht wil. Via een continu value engineering proces hebben we een uitgewerkte methodologie waarbij we meteen ook kunnen zoeken naar synergieën. Als men bijvoorbeeld toch al aanwezigheidsdetectie doet, dan kan men evengoed ook smart cleaning en smart reservations implementeren. De investering in de sensoren is dan immers al gebeurd en kan enkel maar beter renderen door ze voor meerdere doeleinden in te zetten.”

Hoe belangrijk is het betrekken van klanten en gebruikers?

Peeters: “Transparantie is voor ons erg belangrijk. We documenteren daarom alles wat we voor en achter de schermen doen, zodat de klant steeds inzage heeft. Met deze doorgedreven governance genereren we vertrouwen.”

Goossens: “Net daarom zetten we sterk in op onze dashboards. De manier waarop iets zichtbaar kan worden gemaakt naar de klant toe is erg belangrijk.”

Peeters: “Om het sociale verhaal in het beheer te betrekken, activeren we gebruikers van de gebouwen om zelf bepaalde taken op te nemen, mits vergoeding uiteraard. We onderzoeken ook hoe we op een coöperatieve manier bepaalde zaken kunnen opzetten. De synergie tussen gebruikers en het gebouw zal zeker nog tot verdere optimalisaties leiden.”

Next article