Home » Energietransitie » Lagere energiekosten dankzij uniek aankoopmodel
Energietransitie

Lagere energiekosten dankzij uniek aankoopmodel

Odot verlaagt de energiekosten van bedrijven door middel van een uniek aankoopmodel en maakt de energiekost transparant. Daarnaast helpt het hen ook om tot een slimme en duurzame energiemix te komen. Meer uitleg van Chris Elbers, CEO bij Odot.

Tekst: Joris Hendrickx

Hoe slagen jullie erin om de energiekosten van bedrijven te helpen drukken?
Chris Elbers.

“Sinds 2017 zetten wij al onze kennis en ons netwerk in om structureel de energiekosten van onze klanten te optimaliseren. In de aankoop van energie doen we dit door bedrijven te groeperen in clusters (volgens sector, periodes, volumes,…). Vervolgens onderhandelen wij complexe energiecontracten voor deze clusters. We onderhandelen de kosten en marges van de energieleverancier tot een minimum en schrappen mogelijke verborgen marges.”

“Onze klanten hoeven niet te kiezen tussen een variabele of vaste energieprijs in hun contract. Wij onderhandelen immers contracten met zowel variabele als vaste prijsmogelijkheden en zullen voor elke periode al onze kennis inzetten om voor de klant op de juiste manier aan te kopen.”

Tot welke concrete resultaten heeft dat zoal geleid?

“Ik geef je een voorbeeld. In 2019 waren de prijzen op de groothandelsmarkt dalende. Volgens onze inschattingen was het toen beter om geen aardgasprijzen voor het jaar 2020 vast te leggen en dus besloten we om onze klanten op een variabele prijs te houden. Door de eerste lockdown heeft die prijsdaling zich extreem doorgezet en onze klanten hebben daarvan kunnen genieten.”

Volgens onze berekeningen hebben onze klanten in 2021 dankzij onze acties meer dan 20 miljoen euro bespaard op hun energiekosten.

“In en na die lockdown zagen wij zeer lage vaste prijzen voor de jaren 2021-2024. We hebben dan besloten om de aardgasprijzen vast te leggen voor onze klanten. 2021 is ondertussen afgesloten en volgens onze berekeningen hebben onze klanten in 2021 dankzij onze acties meer dan 20 miljoen euro bespaard op hun energiekosten, een besparing die dit jaar nog groter lijkt te gaan worden.”

Hoe zien bedrijven welk voordeel ze hieruit halen?

“We willen onze klanten een maximale transparantie bieden en helpen begrijpen hoe de markt werkt en wat we er in doen. Dat doen we via digitalisering. Via ons online platform kunnen klanten te allen tijde al hun contracten in het verleden, het heden én de toekomst opvolgen. Bovendien maken we de verbruiken en werkelijke kosten zichtbaar en helpen we op de lange termijn.”

Welke rol ziet u in de toekomst weggelegd voor Odot?

“Intussen leveren we al energie aan meer dan 1.000 bedrijven. Daarmee zijn we goed voor ongeveer één procent van onze doelmarkt in België. Ons doel is echter om in de komende vijf jaar het aantal klanten te vervijfvoudigen. Gezien de huidige sterke prijsstijgingen is de vraag naar onze diensten alvast sterk gestegen.”

“Op lange termijn willen we ook onze verantwoordelijkheid opnemen in de energietransitie. Energiecontracten zullen daarbij immers een cruciale rol spelen. Wij bevinden ons hierdoor in het centrum van die transitie waarbij we diverse innovaties en technologieën tegen elkaar kunnen afwegen. Onze klanten vertrouwen op onze expertise. Wij kunnen immers een facilitator zijn voor hen om op lange termijn op de best mogelijke manier mee te gaan in de duurzame energietransitie, terwijl de kosten toch goed onder controle blijven.”

Next article