Batterijen zijn vandaag voor haast alle bouwwerven een betrouwbaar, duurzaam en betaalbaar alternatief voor dieselgeneratoren. Arne Van Acker, co-founder van Bright Energy, bespreekt de voordelen.
Tekst: Joris Hendrickx
“Een bouwwerf heeft vaak gedurende korte momenten erg hoge vermogens nodig die niet kunnen worden gedekt door een netaansluiting”, zegt Van Acker. In het verleden werd dat doorgaans opgelost door die netaansluiting overboord te gooien en een mobiele dieselgenerator te plaatsen. Deze staan het grootste deel van de dag echter gewoon stationair te draaien. Je kan het vergelijken met een wagen twaalf uur per dag laten draaien om slechts enkele uren te gaan rijden. Vandaag bestaan hier gelukkig slimmere, duurzamere en efficiëntere oplossingen voor.”
Buffer die alle energiepieken opvangt
“Met Bright Energy verhuren we daarom mobiele batterijen die we als buffer plaatsen tussen de netaansluiting en hoge verbruikers op een werf. Bij een laag elektriciteitsverbruik kan de batterij worden opgeladen, zodat deze extra energie kan bijgeven wanneer dat op een ander moment nodig is. Op die manier kunnen we haast alle bouwwerven voorzien van voldoende energie, ook tijdens zeer hoge verbruikspieken en bij gebruik van een torenkraan”, aldus Van Acker. “Ons doel is om aannemers hiermee volledig te ontzorgen. Na de plaatsing van een batterij zullen zij de aangesloten stekkers kunnen gebruiken, net zoals we dat allemaal in ons huis doen, zonder daar verder hoeven bij stil te staan.”
Optimalisering op diverse niveaus
“Naast de duurzame voordelen en de efficiëntiewinst biedt zo’n batterij ook heel wat bijkomende praktische voordelen. Een generator moet immers meerdere keren per week worden bijgevuld met diesel. Dat transport valt helemaal weg. Daarnaast hebben buren niet langer hinder van de geluidsoverlast en geur die een dieselgenerator met zich meebrengt. Tot slot kan het niet meer voorvallen dat men de generator ’s avonds of voor het weekend vergeet uit te zetten, waardoor deze onnodig blijft draaien.”
Flexibel en schaalbaar
“Dankzij ons modulaire batterijmodel kunnen aannemers afhankelijk van hun noden snel op- of afschalen. De enige limiet is dat het verbruik op de werf verspreid over 24 uur niet hoger mag liggen dan de netaansluiting aankan. Omdat steeds meer machines en voertuigen op de bouwwerf elektrisch worden, en tijdens bijvoorbeeld de lunchpauze met zo’n batterij zouden kunnen worden opgeladen, biedt dat dus nog een enorm potentieel voor de toekomst. Wanneer men de vergelijking maakt met andere opties, zal een batterij er haast altijd uitkomen als de beste oplossing”, besluit Van Acker.