Home » E-commerce » “Marketplaces zijn een opportuniteit voor merken die snel willen groeien”
E-commerce

“Marketplaces zijn een opportuniteit voor merken die snel willen groeien”

Een marketplace is een website die producten van derden aanbiedt en die indien gewenst ook de (internationale) logistiek kan verzorgen van de verkochte producten naar de eindklant.

Marketplaces bieden merken de mogelijkheid om met een kleine investering en weinig risico sneller te groeien dan via een eigen webshop. Om hiermee een maximaal rendement te halen, laat je je echter best bijstaan door een ervaren en gespecialiseerde partner. Cedric Donck, CEO van Virtuology en bestuurder van eTAIL agency, legt uit waarom.

Tekst: Joris Hendrickx

Cedric Donck.
Wat is de rol van marketplaces binnen e-commerce?

“Een marketplace is een website die producten van derden aanbiedt en die indien gewenst ook de (internationale) logistiek kan verzorgen van de verkochte producten naar de eindklant. Typische voorbeelden zijn Amazon, Bol.com, Zalando, Coolblue en La Redoute. Wereldwijd zijn marketplaces goed voor 3/4de van het totale volume aan B2C e-commerce. In België en Europa is dat ongeveer de helft. Dat betekent dus dat je minstens de helft van de markt mist wanneer je je producten enkel via je eigen website verkoopt.”

In welke zin zijn marketplaces dan een kans voor handelaars en merken?

“De kost van het inrichten van een webshop en het creëren van trafiek ernaartoe is soms veel hoger dan de marge die een marketplace neemt. Voor normale merken is er dus een enorme opportuniteit om met een kleine investering en weinig risico heel snel te groeien, ook internationaal. Op marketplaces is de trafiek er reeds, waardoor je die niet meer helemaal zelf moet creëren. Tegelijk kan je op de meeste marketplaces met een ‘shop-in-shop’ of ‘brand shop’ toch een unieke online shopervaring creëren.”

Je mist minstens de helft van de markt wanneer je je producten enkel via je eigen website verkoopt.

Welk advies kan je geven aan bedrijven die hiermee willen starten?

“Het is best om eerst een beperkt aantal producten op de marketplace te zetten en die zeer goed te documenteren. Besteed dus meteen voldoende aandacht aan de productomschrijving, foto’s, video’s, infofiches, enz. Geleidelijk aan kan je dan meer producten toevoegen. Ondersteun zeker in het begin je topproducten met advertenties. De algoritmes van de marketplaces plaatsen de producten met de meeste bezoekers immers bovenaan de organische zoekresultaten. Tot slot dien je per marketplace in een unieke productomschrijving te voorzien, omdat duplicate content een zeer negatieve impact heeft op je zichtbaarheid.”

Welke rol kan een gespecialiseerd agentschap zoals eTAIL agency hierin spelen?

“eTAIL agency, één van de agentschappen van de Virtuology groep, helpt merken om een maximale return on investment te halen met hun aanwezigheid op diverse marketplaces. Enerzijds doen we dat door je productcatalogus zo optimaal mogelijk op die marketplaces te brengen. Anderzijds beheren we ook je advertenties op die marketplaces. We beschikken hiervoor over zestig gespecialiseerde medewerkers in zes Europese landen.”

Next article