Skip to main content
Home » E-commerce » Maak kennis met discovery commerce, de toekomst van e-commerce
E-commerce

Maak kennis met discovery commerce, de toekomst van e-commerce

Alexis Lebedoff, Country Manager Meta Belgium.

De afgelopen jaren zagen we – mede door corona – een enorme versnelling in de groei van e-commerce. Zowel voor grote ondernemingen als voor kmo’s is het daarom belangrijker dan ooit om online aanwezig te zijn. Gelukkig bieden sociale media tal van unieke tools aan om dit proces te vereenvoudigen. Bovendien ontstaat er zelfs een nieuwe vorm: discovery commerce. Wij vonden met Alexis Lebedoff, Country Manager bij Meta Belgium, de ideale persoon om die term toe te lichten.

Tekst: Joris Hendrickx

In welke zin is discovery commerce een volgende stap in e-commerce?

“E-commerce bestaat al lang. Het ging daarbij meestal over consumenten met een reeds aanwezige koopintentie die actief op zoek gingen naar een bepaald product of merk. Vandaag spenderen mensen daarnaast heel wat tijd op socialemediaplatformen. De newsfeed van gebruikers op die platformen heeft het potentieel om een soort van gepersonaliseerde winkelstraat te worden waar zij producten kunnen ontdekken waar ze zelf niet meteen aan hadden gedacht. Discovery commerce gaat dus over het gericht voorstellen van merken en producten die in lijn zijn met iemands interesses. In dat kader hebben we bij Meta enorm gewerkt aan onze algoritmes. We streven er immers steeds naar om de juiste content naar onze gebruikers te brengen.”

Discovery commerce gaat over het gericht voorstellen van merken en producten die in lijn zijn met iemands interesses.

Waar moeten ondernemingen rekening mee houden wanneer ze willen inzetten op discovery commerce?

“De ervaring van de gebruiker is superbelangrijk. Het is dus cruciaal om steeds stappen vooruit te blijven zetten. Een mooie website is een must, maar het is niet meer voldoende. Je moet ook mobiel aanwezig zijn en een ervaring bieden die net zo goed of zelfs beter is dan bij een fysiek winkelbezoek. Zo is het bijvoorbeeld fantastisch als je een T-shirt online meteen in alle verschillende kleuren, printen en met korte en lange mouwen kan bekijken, zodat je een makkelijkere keuze kan maken. Bovendien mag het geen éénrichtingstransactie zijn. Gebruikers zijn het steeds meer gewend om in interactie te gaan met bedrijven. Ook digitaal moet dat mogelijk zijn. In dat kader zijn onze messagingproducten de ideale tool voor de gebruiker om een conversatie aan te gaan. Onder de noemer ‘conversional commerce’ kunnen bedrijven hen op het moment zelf helpen of meenemen in het proces.”

Hoe kunnen jullie bij Meta deze nieuwe vorm van e-commerce nog verder ondersteunen?

“Discovery commerce helpt klanten om op de meest gebruiksvriendelijke manier de hele marketingfunnel te doorlopen, van het ontdekken van een product over het beleven van een ervaring tot de uiteindelijke aankoop. In dat kader bieden wij bepaalde diensten aan zoals Facebook Shops, product tabs, in-app shopping, enz. Deze werken bovendien allemaal naadloos samen. Op lange termijn verwachten we dat e-commerce zich ook zal doortrekken binnen de metaverse. Op dat vlak staan we nu nog slechts aan het begin van een enorme evolutie.”

Welke rol kunnen influencers spelen bij discovery commerce?

“Het belang van influencers neemt toe, maar eigenlijk moet je het in het bredere kader van creators bekijken. Creators zijn alle gebruikers die content aanmaken, of die nu gelinkt is aan commerce of niet. Instagram is hiervoor het belangrijkste kanaal en heeft dus ook het meeste potentieel op vlak van discovery commerce. Het is vooral daar dat mensen connecteren met hun interesses en merken. Zij gaan er continu op zoek naar originele en zelfs gepersonaliseerde content. Gepersonaliseerde content is belangrijk omdat iedereen zich aangesproken voelt door andere zaken. Creators en adverteerders kunnen hiervoor targetingcriteria gebruiken zodat hun content gedifferentieerd kan worden in functie van de behoeftes, noden en interesses van mensen.”

Wat betekent dit voor kleine ondernemingen?

“Voor kleine e-commercebedrijven zijn de kansen nog nooit zo groot geweest als vandaag. Ze beschikken nu immers over enorm veel tools om hun business te laten groeien en meteen op een grote schaal potentiële klanten te bereiken. Op Facebook en Instagram is het perfect mogelijk om gratis online aanwezig te zijn. Daarnaast kan je er ook gratis gebruikmaken van rapportage- en meetmogelijkheden om je klanten beter te leren begrijpen. Verder kan je op een toegankelijke en betaalbare manier advertentiecampagnes opzetten om nieuwe klanten te bereiken. Je kan zelf bepalen welke budgetten je hier wil inzetten om dan na verloop van tijd progressief je business te laten groeien. We bieden zelfs gratis trainingen – vanop eender welke locatie – aan om dit zelf onder de knie te krijgen.”

6 tips om van sociale media een succesvol communicatie- en verkoopkanaal te maken

– Besteed voldoende tijd aan je aanwezigheid op sociale media. Het gaat niet vanzelf!

– Experimenteer, leer en bouw daar dan weer op verder voor je volgende experiment.

– Maak voor ieder platform de juiste content.

– Leer je klanten kennen via de analytics tool en ga met hen in interactie.

– Differentieer jezelf van je concurrenten die ook aanwezig zijn op sociale media.

– Haak op een authentieke manier in op wat vandaag belangrijk is voor mensen.

Next article