Home » E-commerce » Het strategische belang van e-commerce
E-commerce

Het strategische belang van e-commerce

Greet Dekocker, director Safeshops.

E-commerce was de afgelopen jaren niet weg te denken uit ons koopgedrag. We zaten al in een opwaartse beweging, maar door de crisis kreeg de sector een extra boost. Afgelopen jaar zorgden ruim 56.000 handelaars voor een broodnodig Belgisch digitaal aanbod. Samen verhandelden ze maar liefst 11,7 miljard euro. Greet Dekocker, director bij Safeshops, licht toe.

Het strategische belang van e-commerce is door de pandemie versneld bevestigd. Een groei die trouwens bestendigd wordt: de consument blijft ook nu online kopen. Het is een ‘gedrag’ geworden. Door de crisis zijn er heel wat webshops bijgekomen. We merken echter dat niet iedereen daar dezelfde ambities in heeft.De lokale handelaar die in volle crisis zijn webshop gelanceerd heeft, mist soms kennis en maturiteit om er een écht succesverhaal van te maken. Zo zien we momenteel dat er met twee snelheden wordt gewerkt. Enerzijds heb je bedrijven die het strategische belang van e-commerce vertalen in budgetten, plannen en de juiste digitale werknemers. Anderzijds heb je ondernemers die het eerder als een bijkomende activiteit, een must-do beschouwen. Op zich is er met dat laatste niets mis, maar het is wel van belang om met realistische verwachtingen te vertrekken.

E-commerce is veel meer dan enkel een reeks producten via een webshop verkopen. Durf origineel uit de hoek te komen en ga aan de slag met de beschikbare technologie.

Initiatief en durf

Opleidingen en advies kunnen je als ondernemer wel al een heel stuk op weg helpen. Voor kleine webshops kan dat om de basis gaan: hoe start je met e-commerce? Voor grote(re), matuurdere webshops betekent dat dan eerder onderzoeken wat de exportmogelijkheden zijn en welke opportuniteiten je kan creëren door technologie in te zetten. Wat zeker is: een afwachtende houding zal je zaak niet helpen. E-commerce is trouwens meer dan enkel een reeks producten via een webshop verkopen. Kijk maar even wat Meta, het vroegere Facebook, van plan is met zijn wereld waar je virtueel online kan kopen. Door origineel uit de hoek te komen en de beschikbare technologie optimaal te gebruiken, kan je op korte termijn enorme stappen zetten. Je moet ook durven, zo kan je je bijvoorbeeld verder onderscheiden op het vlak van producten, waarden of een afwijkend businessmodel.

Digitale strategie

Of maak gebruik van marktplaatsen. Steeds meer consumenten doen er hun aankopen. Nadenken over hoe jouw bedrijf of handel al dan niet op zo een marktplaats past, maakt deel uit van je digitale strategie. Welk productgamma plaats je op zo’n marktplaats of welk platform gebruik je om te internationaliseren? Denk daarbij niet enkel aan namen zoals Bol.com of Amazon, maar speur ook even naar meer specifieke productmarkplaatsen. Zo breidt Decathlon zijn webshop uit voor andere sportartikelen van bijkomende handelaars. Check dus zeker de initiatieven in jouw eigen sector. Kortom: je kan de strijd enkel winnen door actief ondernemerschap. Succes komt namelijk nooit vanzelf.

Next article