In 2020 kwamen er in België elke dag 50 webshops bij. De nooit eerder geziene boost reflecteerde zich vooral in de sterke stijging van het aantal (heel) kleine webshops. 86% van de Belgische online winkels haalt immers niet eens 100.000 euro per jaar.
Hoe vergaat het die kleine webshops vandaag, vroeg ik me af? Wie groeit door en wie haakt af? In welke ondernemerscontext zijn ze ingebed? Hebben ze een groeistrategie? Zijn er überhaupt concurrentiële troeven waarmee ze het ooit van de grote jongens kunnen winnen? Hoe groot is de maturiteit van die kleine starters?
E-commerce als verplichting
Ik luister graag naar die ondernemers, maar ik word niet altijd gelukkig van hun repliek op mijn vragen. Zelfs bij ervaren (lokale) handelaars voelt e-commerce nog altijd aan als een kramp. Het was van moetens in 2020. Ze hebben het vele werk voor het opstarten van hun webshop ferm onderschat en zijn teleurgesteld over de resultaten die na de lockdowns nu wat terugvallen… “Is het dàt maar?”, hoor ik velen nu zeggen. Maar zijn ze er dan niet wat naïef ingedoken, vraag ik me af?
Een van onze klanten haalde als starter in februari 2021 met zijn webshop een omzet van nauwelijks 4000 euro. Met een strak plan slaagden we er samen in om na 6 maanden de maandomzet van zijn webshop gestaag op te krikken naar 70.000 euro. Hij zoekt momenteel extra personeel. Deze ondernemer redt het omdat hij kennis van buitenaf heeft binnengehaald. Dat is een eerste stap om je maturiteit snel te verhogen en zowel het fundament van de onderneming te verstevigen als de groeistrategie uit te tekenen.
Sneller volwassen worden
Maturiteit omzetten in een waardevolle groeistrategie moet vandaag wel bijzonder snel kunnen. Met zachtjes vooruitgang boeken, raak je te ver achterop. Groeiende en bloeiende webshops die vandaag terugkijken op de afgelopen 3 jaar, kunnen hun eigen ogen niet geloven. Hoe snel ze volwassen zijn geworden in elke schakel van de ketting. Velen hielden het niet voor mogelijk.
Het zou voor de kleine starters een enorme hulp zijn, mochten ze van de ervaringen van grotere jongens kunnen leren.
Daarom lanceerde ik de Raad van E-commerce Advies (REA). Naar analogie van een traditionele adviesraad, breng ik ervaringsdeskundigen in e-commerce aan tafel om de maturiteit van webwinkels te vergroten. Met zo’n boosterprik met e-commerce maturiteit zijn starters en doorstarters beter gewapend.