Home » E-commerce » Deze slimme verpakkingen verkleinen milieu-impact van e-commerce
E-commerce

Deze slimme verpakkingen verkleinen milieu-impact van e-commerce

Met dank aan
Doos met automatische bodem en retoursluiting.
Met dank aan
Doos met automatische bodem en retoursluiting.

E-commercebedrijven kunnen hun milieu-impact sterk verminderen door bewust te kiezen voor slimme en milieuvriendelijkere verpakkingen. Op die manier verkleinen ze hun impact en optimaliseren ze het transport. De juiste verpakking kan dus absoluut een meerwaarde vormen voor je bedrijf. Meer uitleg door Bart Lambrecht, Marketing Director bij RAJA Benelux.

Tekst: Joris Hendrickx

Waarom zijn verpakkingen zo belangrijk voor e-commerce?
Bart Lambrecht.

“Geen enkel e-commerce of logistiek proces kan zonder verpakkingen. Je moet je producten immers tot bij je klant krijgen. Een verpakking helpt daarbij om je producten te beschermen tegen onder andere guur weer en een hobbelig transport, waardoor ze minder snel beschadigd raken. Bovendien vergemakkelijken ze de opslag en het transport van grote hoeveelheden pakjes. Hoe efficiënter het transport, hoe lager uiteindelijk de CO2-uitstoot.”

“Een andere belangrijke functie is de marketingwaarde. Verpakkingen zijn vaak het eerste en enige fysieke contactpunt tussen je bedrijf en de eindklant. Het is daarom een belangrijk communicatiemiddel en een bepalende factor voor de klanttevredenheid. De manier waarop je verpakt, bepaalt in grote mate hoe de eindklant over je denkt.”

Welke meerwaarde bieden jullie als de Europese verpakkingsspecialist voor de B2B-markt?

“We willen een oplossing bieden voor het veilig verpakken en verzenden van élk soort product. Elk product verdient de beste verpakking om onbeschadigd tot op z’n eindbestemming te geraken.
Zo helpen we de afvalberg te verkleinen, retourzendingen te voorkomen en de klanttevredenheid te verbeteren. We gaan daarvoor voortdurend op zoek naar nieuwe passende producten en innovaties om ons aanbod aan te vullen. Hierdoor beschikken we intussen over een ongezien breed assortiment van zo’n 9.000 verpakkingsartikelen en 250 specialisten die onze klanten begeleiden richting de meest optimale en milieuvriendelijke oplossingen.”

Dozen of verzendzakken moeten na gebruik maximaal worden hergebruikt, gesorteerd en gerecycleerd.

Hoe beantwoorden jullie de vraag naar meer ‘groene’ verpakkingen?

“RAJA heeft zich zopas officieel geëngageerd voor de (Vlaamse) Green Deal, maar eigenlijk zijn we al veel langer bezig met het verlagen van onze voetafdruk. We willen dat een verpakking niet langer wordt gezien als ‘afval’ of een eindproduct. De duurzame oplossing van verpakkingen schuilt in hun circulariteit. Dozen of verzendzakken moeten na gebruik dus maximaal worden hergebruikt, gesorteerd en gerecycleerd.”

“Vanuit dat perspectief streven we ernaar om voor elke conventionele verpakking een milieuvriendelijke oplossing te bieden, bv. door te kiezen voor hernieuwbare grondstoffen of meer gerecycleerd materiaal. Intussen hebben we al zo’n 3.000 ‘groene’ alternatieven in ons assortiment. Populaire voorbeelden zijn onze noppenfolies van gerecycleerd plastic, papieren wikkelfolie, papieren tape, enz. We gebruiken nog zo weinig mogelijk primaire grondstoffen en blijven verder nadenken over een nog beter circulair (her)gebruik van verpakkingen.”

Welke oplossingen bieden jullie om compacter te verpakken?

“Veel opvulmateriaal kan je eigenlijk prima reduceren. Ook op dat vlak gaan we bij RAJA voortdurend op zoek naar nóg slimmere oplossingen. Een goed voorbeeld daarvan zijn onze dozen met een variabele hoogte. De flappen van zo’n doos kan je eenvoudig insnijden en plooien tot op de gewenste afmeting. De doos sluit daardoor beter aan rondom je product waardoor er aanzienlijk minder opvulmateriaal nodig is. Een tweede populaire oplossing zijn verzendzakken. Je kan er perfect producten mee verpakken die weinig kwetsbaar zijn en in een stevige primaire doos zitten.  Zo’n verzendzak biedt de ideale bescherming en discretie om een e-commercebestelling veilig tot bij de eindklant te krijgen. En als de eindklant tevreden is, dan zijn wij dat natuurlijk ook.”


Interesse? Laat het ons weten:


* verplicht veld

Next article