Skip to main content
Home » Digital Transformation » E-commerce: nog heel veel groeipotentieel
E-commerce

E-commerce: nog heel veel groeipotentieel

E-commerce biedt heel wat opportuniteiten. Toch blijven heel wat Belgische ondernemingen nog achterwege. Daarom is het belangrijk om nog meer in te zetten op vertrouwen en kennis.

Meer uitleg door Greet Dekocker, Managing Director van SafeShops.be

Tekst: Joris Hendrickx

Belgische e-commerce groeit

Dekocker: “Onze jaarlijkse studie die we samen met The House of Marketing en de Payment Service Providers organiseren, toont aan dat de Belgische e-commerce blijft groeien. Vorig jaar realiseerden Belgische ondernemingen online een omzet van 7 miljard euro. Dat is 1,2 miljard meer dan het jaar ervoor. Er kwamen vorig jaar 3.775 webshops bij. Het aantal transacties steeg van 60 naar 70 miljoen.”

“Uit een andere studie blijkt dat de Belgische consumenten in totaal voor 10,2 miljard hebben gekocht, waarvan er 3 miljard naar buitenlandse aanbieders ging. Het aandeel van deze buitenlandse aanbieders wordt echter kleiner. Een eerste reden hiervoor is dat de Belgische ondernemingen steeds meer aanwezig zijn online. Ten tweede beginnen onze Belgische webshops ook steeds meer te exporteren.”

Uitdagingen zijn vaak ook opportuniteiten

“Veel Belgische bedrijven en sectoren zijn nog maar amper gedigitaliseerd. Het gaat dan over de verkoop, maar evenzeer over alle andere processen. Dat is een uitdaging, maar vooral ook een kans om het beter te doen en zo de winst te laten stijgen”, aldus Dekocker.


Het komt er op aan om creatief te zijn en de kansen te grijpen wanneer ze zich aandienen.


“Een andere uitdaging is de nog eerder negatieve houding ten opzichte van online marktplaatsen. Hierdoor durven veel Belgische webshops de stap niet te zetten om ook daar hun producten en diensten aan te bieden. Ze kunnen er nochtans veel potentiële klanten bereiken. Voor veel webshops kan het zelfs de doorbraak betekenen.”

Dekocker: “Ook technologisch zijn er heel wat uitdagingen en opportuniteiten, denk maar aan de integratie van spraaktechnologie, AR, AI (chatbots),… Ten slotte bieden zich nieuwe en zelfs disruptieve businessmodellen aan die inzetten op het delen, leasen of verhuren in plaats van het verkopen van producten. Het komt er dus op aan om creatief te zijn en de kansen te grijpen wanneer ze zich aandienen.”

Inzetten op vertrouwen en kennis

“Vertrouwen is cruciaal voor de groei van de Belgische e-commerce. Daarom hebben we vanuit SafeShops.be een kwaliteitslabel opgezet dat de consument een garantie biedt dat webshops juridisch correct werken. Daarnaast is ook het vertrouwen tussen partners in het ecosysteem onderling belangrijk. Het komt nog te vaak voor dat men niet weet waar de partners mee bezig zijn of wat ze allemaal aanbieden. Ook daar willen we dus wat meer in duiden.”

Next article