Skip to main content
Home » Digital Transformation » E-commerce in België: groei verzekerd, op naar de kaap van 11 miljard!
E-commerce

E-commerce in België: groei verzekerd, op naar de kaap van 11 miljard!

Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce vzw asbl, schetst voor ons een beeld van de huidige situatie van de e-commerce in België.

Alles begint bij de consument. De cijfers van de recente BeCommerce Market Monitor spreken boekdelen. Op naar de kaap van 11 miljard online uitgaven: gedurende het laatste kwartaal werd voor meer dan 8,38 miljard euro uitgegeven. We kopen online via onze telefoon, we dienen onze belastingaangifte in via tax-on-web, we delen muziek en film ervaringen via deelplatformen zoals Netflix en Apple Music.

De bedrijfswereld heeft geen andere keuze dan mee op die digitale trein te stappen en de technologie te omarmen. Bedrijven bereiken via e-commerce een grotere geografische spreiding, nieuwe markten en dus nieuwe klanten. Minder tussenpersonen/distributeurs maken rechtstreekse contacten met de consumenten mogelijk en dus betere feedback voor producenten. Meer nog, de e-commerce gaat vaak je offline segment voeden.

Onze economie stevent resoluut af naar een platform economie . Handelsplatformen, zoals bol.com en coolblue, zijn de digitale versies van de fysieke brick & mortar department stores.

Er is geen rationele reden om er tegen te zijn. Supermarkten verkopen ook hun eigen “witte produkten”; idem met departement winkels. Hetzelfde offline comfort wordt online aangeboden: alle merken onder één dak. Marktplaatsen, zoals bv 2de hands, zijn meer disruptief omdat ze de tussenpersonen knippen en vraag en aanbod aan elkaar koppelen ook hier zit de consument weer in de driver’s seat. Informatieplatformen zoals tweakers zijn per definitie voor de consument gemaakt: prijzen vergelijken en shoppen tegelijkertijd.

Transparantie is koning.

E-commerce is per definitie duurzaam omdat het bij uitstek een reflectie is van een vraag-economie. Niet langer het aanbod stimuleert de consument, maar de eigen individuele vraag op het moment dat de nood komt en vanwaar hij zich ook ter wereld mag bevinden. Ze gaat in tegen overconsumptie.

De consument wil duurzaam winkelen in de zin dat er een bereidheid is om een paar weken te wachten in ruil voor een gebundelde levering of in de zin dat er bereidheid is om te betalen voor de levering. De vraag-technologie stimuleert bovendien andere creatieve innovatieve bedrijfsmodellen zowel in de logistiek als in de betaling: levering per fiets, ophaalpunten, frictieloos en veilig betalen, duurzamere verpakking, circulaire bedrijfsmodellen enz.

Vertrouwen is hierbij cruciaal. Meer dan ooit is vertrouwen de motor van groei. Niet anders dan in private relaties, is vertrouwen de basis voor een klant getrouw beleid. Weten wat die klant wil, wanneer hij het wilt, en hoe hij het ervaart, zijn allemaal vragen waarvan de antwoorden ongelooflijk belangrijk zijn. Investeringen in data en onderzoek zijn dan ook onontbeerlijk voor de verdere groei van de sector.

BeCommerce neemt zijn verantwoordelijkheid met volle ernst op: met het BeCommerce vertrouwenskeurmerk is de consument degelijk beschermd en blijven de webshops op de hoogte van alle laatste evoluties en trends in de sector.

Next article