Skip to main content
Home » De Kracht van Vlaanderen » Het geheim achter een succesvolle digitale businesstransformatie
De Kracht van Vlaanderen

Het geheim achter een succesvolle digitale businesstransformatie

In samenwerking met
In samenwerking met

Onze Vlaamse maakbedrijven bevinden zich op een belangrijk kantelmoment. Het is nu immers hét moment om digitaal te transformeren. “Maar dat dienen ze dan wel goed doordacht en geïntegreerd te doen”, zegt Tim Claes, managing director van 9altitudes België.

Tekst: Joris Hendrickx

Wat is nodig voor een succesvolle digitale transformatie?

“Een succesvolle digitale transformatie gaat veel verder dan enkel digitalisatie. Ik spreek eigenlijk liever over een digitale businesstransformatie, dat maakt meteen duidelijk waar het in essentie over gaat. Het houdt concreet in dat je goed definieert welke toegevoegde waarde je biedt aan klanten, niet enkel vandaag maar ook morgen. Op basis daarvan moeten dan vervolgens alle processen over de departementen heen naadloos op elkaar worden afgestemd. Je maakt daarbij uiteraard gebruik van de huidige digitale mogelijkheden, maar wel zo kostenefficiënt mogelijk. Het einddoel moet een ultieme positieve klantbeleving zijn.”

“Daarnaast is het belangrijk om te beseffen dat het op het einde van de rit de mensen blijven die het verschil maken. Digitaal leiderschap wint daarom steeds meer aan belang. Net daarom zetten we met 9altitudes sterk in op ondersteuning.”

Vlaamse ondernemers doen de dingen graag doordacht, maar bij een digitale transformatie is ook snelheid erg belangrijk. Maakbedrijven zijn dan ook vooral op zoek naar een partner om hen te ondersteunen.

Hoe pakken jullie dat concreet aan?

“Vlaamse maakbedrijven zijn vandaag vooral op zoek naar een partner in die transformatie. Het gaat dus niet meer over een simpele implementatie, maar over het neerzetten van een overkoepelend digitaal platform dat aan de behoeften van vandaag kan beantwoorden én kan anticiperen op die van morgen. In dat kader zijn we met 9altitudes mee geëvolueerd naar het aanbieden van veel meer dan enkel technologie. Intussen hebben we dat verhaal ook internationaal uitgebreid. Hierdoor kunnen we bedrijven met internationale ambities mee volgen en ondersteunen.”

“Daarnaast zijn we op zoek gegaan naar bedrijven die samen met ons een ecosysteem wilden creëren om elkaar aan te vullen. Om een overkoepelend digitaal platform te kunnen neerzetten, moet je nu eenmaal van alle markten thuis zijn. Enkel op die manier kunnen we écht een strategische partner zijn.”

Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten voor Vlaamse bedrijven?

“Vlaamse ondernemers doen de dingen graag doordacht, maar specifiek bij een digitale transformatie is snelheid ook erg belangrijk. Daarnaast moet je wel begrijpen wat de consequenties zijn van je digitale beslissingen. Soms is het dan beter om een stap achteruit te zetten en goed na te denken hoe je het ook toekomstbestendig kan doen, terwijl je toch je flexibiliteit behoudt. Ons platform laat daarom toe om tegelijk standaardapplicaties én oplossingen op maat van de klant te brengen. Het is die combinatie die een succesvolle digitale businesstransformatie mogelijk maakt.”

Next article