De tijd dat Google Cloud hoofdzakelijk over de tongen ging als online opslagplatform, ligt alweer een eind achter ons. Vandaag biedt de dienst een uitgebreid gamma aan, gaande van infrastructuur en dataverwerking tot e-learning en applicatieontwikkeling. “Toepassingen die zowel start-ups als grote bedrijven qua mogelijkheden naar hetzelfde niveau brengen”, legt Valon Rexhepi van Devoteam G Cloud Benelux &UK/I uit.
Tekst: Katrien Bonne
Het voorbije decennium zat Google Cloud niet stil. Hoe zou je de evolutie omschrijven die het platform heeft doorgemaakt?
“Tien jaar geleden schakelden klanten die met Google Cloud in zee gingen vooral de messaging en collaboration tools in. In plaats van Office 365 maakten ze gebruik van Google Workspace, om een nieuwe manier van samenwerken en communicatie binnen het bedrijf te introduceren.”
“Sinds 2015-2016 besteden meer en meer klanten hun volledige infrastructuur uit aan Google: grote Data Centre Takeout-projecten waarbij ze het hele serverpark op Google laten draaien. Steeds frequenter hakken bedrijven belangrijke knopen door op basis van data. Gegevens die echter niet altijd gecentraliseerd of geconsolideerd blijken te zijn. Het verzamelen en opslaan van data in de cloud en daarop machine learning toepassen, laat hen toe om betere beslissingen te nemen.”
Hoe matchen jullie het aanbod met de noden van de klant?
“Samenzitten met de klant om te zien wat we kunnen bereiken, is een eerste belangrijke stap. Is de onderneming matuur genoeg om naar de cloud te gaan, en zo ja, welke quick-wins vallen er te rapen bij het behalen van bepaalde businessdoelstellingen? Uiteraard assisteren we onze klanten bij het effectief uitvoeren van de migratie, de transformatie en de implementatie. Maar ook dan is het einde nog niet in zicht: wat volgt is een proces van continue optimalisatie.”
Zowel start-ups, scale-ups als grote bedrijven draaien in de Google Cloud. Iedereen beschikt dus over dezelfde mogelijkheden.
“Onze Customer Succes Services monitoren de tevredenheid van de klanten over de diensten die ze bij Google Cloud gebruiken en onderzoeken hoe ze die toegevoegde waarde kunnen maximaliseren. We hebben gemerkt dat wanneer klanten eenmaal Google Cloud ontdekken, ze steeds meer computing services wensen.”
Kan je een concreet voorbeeld geven van zo’n service?
“De meeste supermarkten halen, uiteraard met goedkeuring van de klant, een hoop bruikbare data uit getrouwheidskaarten. Daarmee kunnen ze niet alleen gepersonaliseerde kortingbonnen creëren op basis van aankoopgedrag, maar ook tal van andere toepassingen.”
“Een voorbeeld: als je boodschappen doet, wil je dat doorgaans zo snel en doeltreffend mogelijk afhandelen. Je wilt niet telkens opnieuw prijzen en merken vergelijken zoals je bij de aanschaf van een koelkast misschien wel zou doen. Op basis van je vorige aankopen vullen wij al een mandje, waarin je enkel nog hoeft aan te vinken wat je daadwerkelijk wil. Je boodschappen zijn bij wijze van spreken binnen de tien minuten afgerond. Een service die enorm veel toegevoegde waarde biedt voor zowel de klant als de eindklant. Wat wij doen, is dankzij data en machine learning zoeken naar composities die steek houden. De mogelijkheden zijn eindeloos.”
Houdt het centraliseren van data en services niet een zeker veiligheidsrisico in?
“Ongeacht of je data op een lokale drive of in de cloud bewaart, de omgeving beveiligen tegen hackers is altijd een must. Zeker in coronatijd vielen veel bedrijven ten prooi aan cyberattacks en ransomware. Bij klanten die in Google Cloud runnen, is alle informatie versleuteld at rest en in transit. Bovendien kunnen we extra beveiligen door de encryptiesleutels op een aparte plaats te bewaren. Een unicum in de cloudwereld is dat Google Cloud ook confidential computing aanbiedt. Geen enkele clouddienst maakt het vandaag al mogelijk om te encrypteren op hetzelfde moment als de gegevens verwerkt worden. Meestal worden data vóór het processen ontsleuteld: met confidential computing gebeurt zelfs het processen in een versleutelde modus, wat nog een extra beveiligingslaag toevoegt.”
Steeds frequenter hakken bedrijven belangrijke knopen door op basis van data. Het verzamelen en opslaan van data in de cloud en daarop machine learning toepassen, laat hen toe om betere beslissingen te nemen.
Welke innovatietrends vallen de komende jaren nog te verwachten?
“Nu de cloud de servers 24/7 draaiend houdt, kan je veel werknemers omscholen richting nieuwe technologieën, zoals de modernisatie van applicaties. Dat is verhaal zonder einde. Daarnaast stappen veel ondernemingen tegenwoordig over naar containertechnologie: apps worden opgesplitst in kleinere microservices die aparte containers runnen.”
“Het voordeel is dat je op die manier een module kan opschalen – de payment module van een e-commercewebsite op Black Friday bijvoorbeeld – terwijl de rest ongemoeid wordt gelaten: daardoor zal de website veel optimaler runnen in de cloud. Door het groeiende besef dat de toekomst serverless wordt, zien we bedrijven over heel Europa in die richting evolueren.”
“En het mooie is: dat hoeft niet altijd zware investeringen met zich mee te brengen. Het maakt dat zowel start-ups als scale-ups én grote bedrijven in Google Cloud draaien. Qua mogelijkheden brengt het dus iedereen op hetzelfde niveau. En het wegdromen over de vele mogelijkheden doet de rest.”