Home » Bedrijfsovernames » Met wendbaarheid en durf surf je mee op de digitaliseringsgolf
Bedrijfsovernames

Met wendbaarheid en durf surf je mee op de digitaliseringsgolf

Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka vzw, deelt met ons zijn visie op de impact van digitalisatie, innovatie en technologie in het ondernemersleven.

Met de opkomst van artificiële intelligentie en het belang van data lijken we niet te ontsnappen aan een nieuwe digitaliseringsgolf. Wie niet overspoeld wil worden, surft hier best op mee. Familiebedrijven hebben een grote troef: ze zijn veel wendbaarder dan sommige logge tankers en hebben een grote dosis durf om te ondernemen.

Enkele weken geleden was Voka mede-organisator van het Flanders AI Forum. We brachten er bedrijven en onderzoeksinstellingen samen om te bekijken waar die elkaar kunnen vinden in de adaptatie en ontwikkeling van artificiële intelligentie. Met de steun van de Vlaamse overheid worden onze bedrijven gestimuleerd om innovatieve experimenten op te zetten.

Die steun is welgekomen, want voor een sterke kennisgedreven economie als de onze, is het cruciaal dat we deze boot niet missen. En aangezien Vlaanderen nog veel kmo’s en familiebedrijven kent, is het van belang dat zij ook mee stappen in het verhaal. Volgens de ‘Global Family Business Survey 2019’ van Deloitte ziet 39% van de familiebedrijven innovatie als sleutel tot duurzame groei. Dat toont aan dat nog niet alle bedrijven het belang van innovatie inzien, of het effect van de nieuwe digitaliseringsgolf correct inschatten.

61% van de familiebedrijven geeft aan dat wendbaarheid de meest cruciale eigenschap is.

Mij doet de huidige situatie wat denken aan de opkomst van het world wide web in de jaren ’90. Veel mensen wisten toen niet goed wat ze hiervan moesten verwachten en of ze het wel moesten omarmen. 30 jaar later is het internet niet meer uit onze maatschappij weg te denken en zijn er volledig nieuwe industrieën ontstaan dankzij die digitaliseringsgolf.

Ook artificiële intelligentie heeft een toekomst in zowat elke sector. We bereiden ons er best op voor en moeten alle opportuniteiten onderzoeken en benutten.

Gelukkig hebben familiebedrijven een belangrijke en grote troef in handen. Volgens datzelfde rapport van Deloitte geeft 61% van de familiebedrijven aan dat wendbaarheid de meest cruciale eigenschap is van een familiebedrijf. Die wendbaarheid zullen we inderdaad nodig hebben om snel mee te zijn met het toekomstverhaal, om mee te kunnen surfen op deze nieuwe digitaliseringsgolf.

Los van de sector, los van het aantal generaties in het bedrijf of los van de grootte; het is jullie wendbaarheid en durf die bepalen in welke mate we aan de slag gaan met de digitale transformatie en we met Vlaanderen een internationale, innovatieve topregio kunnen blijven.

Next article