Computacenter scoort al jarenlang consistent goed in de Whitelane Survey. Dit jaar haalde het bedrijf zelfs een dubbele eerste plaats in de categorieën ‘general satisfaction’ en ‘workplace & end-user compute’. Vanuit zijn goede band met de eindgebruikers op de werkvloer stelt het bedrijf enkele duidelijke trends vast waar het via technologie mee een antwoord op kan bieden.
Computacenter is actief in drie domeinen: workplace, network en data center. We verkopen technologie, implementeren deze en staan klanten bij in de transformatie die daarmee gepaard gaat”, vertelt Managing Director Jurgen Strijkers. “Met onze managed services kunnen we klanten bovendien op een resultaatgedreven manier volledig ontlasten. In België hebben we een sterke focus op de eindgebruiker. Computacenter Group evolueert intussen richting een omzet van acht miljard euro en telt zo’n achttienduizend medewerkers. In België hebben we een tweehonderdtal medewerkers en nog eens honderd externe krachten, en realiseren we een omzet van rond de honderd miljoen euro. We richten ons vooral op grote internationale bedrijven die we vanuit België goed kunnen begrijpen én tegelijk vanuit de groep de gepaste service kunnen bieden.”
Managed services als antwoord op war for talent
“Tegenover bedrijven waar IT geen deel uitmaakt van de kernactiviteiten is nieuw talent soms terughoudend. De laatste jaren zijn we immers geëvolueerd naar een kandidatenmarkt. Het is niet langer de werkgever die kan kiezen uit meerdere kandidaten, maar de kandidaten die een ruime keuze hebben aan potentiële werkgevers. Uiteraard is er binnen IT altijd een zekere schaarste geweest, maar het is nu toch meer uitgesproken geworden”, aldus Strijkers. “Bij hun keuze is het voor kandidaten erg belangrijk geworden dat ze de strategie begrijpen en weten welke concrete groeimogelijkheden je bedrijf hen kan bieden. Tegelijk merken we dat onze klanten soms worstelen met die war for talent en daarom een beroep doen op ons om zichzelf te verzekeren van de toegang tot talent. Zo hoeven zij daar niet al hun tijd en middelen in te investeren, met het risico dat het talent binnen afzienbare tijd weer vertrekt.”
Disruptieve markt vraagt om flexibiliteit en veerkracht
“Bedrijven willen zich goed laten omringen door partners zoals Computacenter om zichzelf continu in vraag te kunnen blijven stellen en uit te dagen. Zij weten immers dat het vandaag makkelijk is voor nieuwe spelers om de markt te betreden en met een vernieuwend idee het businessmodel van de bestaande spelers meteen onder druk te zetten. Meestal vragen ze daarom na een succesvolle samenwerking rond de werkplek om ook hun kernactiviteiten en -processen te digitaliseren en daarbij gebruik te maken van de beste nieuwe technologieën die beschikbaar zijn. Met de huidige politieke en economische onzekerheid is flexibiliteit erg belangrijk geworden. Bedrijven willen daarom een partner die schaalbaarheid kan aanbieden in plaats van een stug contract. Wanneer het nodig blijkt, kan dan men snel up- of downscalen. In dat kader volgen we onze managed services klanten ook echt. Net zoals in een huwelijk zijn we er in goede en in slechte tijden”, klinkt het.
Met de huidige politieke en economische onzekerheid is flexibiliteit erg belangrijk geworden. Bedrijven willen daarom een partner die schaalbaarheid kan aanbieden in plaats van een stug contract.
Langetermijnpartner versterkt klantgerichtheid en weerbaarheid
“Binnen de managed services hebben we de mogelijkheid om zwaar in te zetten op een customer en services mindset”, vult collega Sofie De Vos, Director Contractual Services, aan. “Anderzijds bieden we ook de technologie en een leerpad voor nieuwe talenten aan. We vormen een sterk partnership met onze klanten en besteden veel aandacht aan de governance en de onderlinge relatie. Veel dingen die nu gebeuren bij klanten hebben wij bovendien zelf intern ook al ervaren. Zo kunnen we hen vanuit onze eigen ervaring helpen om te evolueren naar een ‘as-a-service’-model. In de IT-wereld is deze evolutie immers al langer aan de gang. Maar ook op vlak van resilience zijn we fier dat we vaak langetermijnrelaties met onze klanten aangaan en dus samen al heel wat watertjes doorzwommen hebben. We kijken steeds naar wat de uitdagingen zijn waar zij mee te maken krijgen en hoe wij daar vanuit onze dienstverlening en technologie in kunnen helpen en de weerbaarheid kunnen verhogen. Digitalisering zorgt er bijvoorbeeld voor dat men kostenefficiënter kan gaan werken, wat uiteraard een enorme troef is in crisistijden. Dat vereist dan uiteraard wel een goede strategie.”
“Een onderwerp dat bij veel bedrijven momenteel hoog op de agenda staat, is de ervaring van de eindgebruiker. Een bedrijf dat werknemers een goed uitgeruste en functionele digitale werkplek kan bieden, is beter gewapend op de arbeidsmarkt en kan optimaal inzetten op hybride en remote werken. Als workplace service provider die een impact heeft op zowel de werkplek als de IT-omgeving, is het onze core business om hiervoor te zorgen. Zo kunnen werknemers van onze klanten zich concentreren op de businessuitdagingen die op hen af komen, zodat zij hun bedrijf meer resilient kunnen maken”, besluit De Vos.