Steeds meer Belgische organisaties kiezen ervoor om hun IT te outsourcen. Door de schaarste op de arbeidsmarkt is vooral de toegang tot resources en talent daar vandaag een belangrijke driver voor, naast kostenreductie, innovatie, transformatie en flexibiliteit. Om een goede vendor-klantrelatie te bekomen, geeft Jef Loos van Whitelane Research alvast vijf aanbevelingen.
1. Bied je vendor een belangrijke deal
Zorg ervoor dat de deal belangrijk genoeg is voor de vendor of service provider. Een vendor is geïnteresseerd in de grootte van de deal, de groeimogelijkheden en de winstmarge. Het heeft geen zin om een kleine en onbelangrijke deal te geven aan een grote vendor. Je krijgt dan immers slechts het B- of C-team. Bij een kleine deal kies je dus ook beter voor een kleinere partner.
2. Tracht een referentieaccount te zijn van je vendor
Wanneer je regelmatig in contact staat met mogelijke prospecten van de vendor, zal die er alles aan doen om jou de beste service te geven en gelukkig te houden. Het geeft je bovendien een drukkingsmiddel om afspraken en deadlines te laten nakomen.
Er moet een goede match zijn tussen de cultuur van jouw bedrijf en die van je vendor.
3. Zorg voor een goede culturele match
Er moet een goede match zijn tussen de cultuur van jouw bedrijf en die van je vendor. Zo heeft bijvoorbeeld Accenture een uitstekende en beproefde methodologie, maar houden zij niet van veel wijzigingen. Is je business zeer veranderlijk en wijzigen de vereisten haast iedere week, dan ben je dus beter af bij een bedrijf zoals Capgemini, waar er een minder strenge methodologie is en men dus vatbaarder is voor wijzigingen. Beide bedrijven zijn topspelers, maar ieder heeft zijn eigen DNA.
4. Kijk verder dan de prijs
Nog te veel aankoopafdelingen werken enkel op de prijs van een deal. Bij IT-outsourcing gaat het echter over grote strategische deals, waarbij er naast de prijs nog andere en belangrijkere factoren zijn. Zorg er dus zeker voor dat je vendor nog een winstmarge heeft. Hem uitpersen zal je op lange termijn zeker niet de beste deal opleveren, want je zal dan ook niet de beste service krijgen.
5. Zorg voor een sterke governance
Op vlak van transities hebben bedrijven vaak nog niet zoveel ervaring. Dat vereist een sterk transitieteam. Daarnaast moet ook het ‘demand management’ op punt staan. IT-outsourcingbedrijven moeten voldoende op voorhand worden ingelicht over de toekomstige noden. Hiervoor moet het IT-departement meer op lange termijn kunnen denken en eisen dat de rest van het bedrijf daar ook rekening mee houdt. Een sterke governance laat ook toe om het innovatieproces zelf deels in handen te nemen in plaats van dat volledig over te laten aan de vendor.