Skip to main content
Home » E-commerce » Van webshop naar marktplaats: wat zijn de aandachtspunten?
E-commerce

Van webshop naar marktplaats: wat zijn de aandachtspunten?

Met dank aan
Met dank aan

Het upgraden van een webshop naar een marktplaats biedt enorm veel potentieel, maar er komt ook veel bij kijken. Naast het technische aspect dient immers je hele business te worden getransformeerd. Je laten begeleiden door een ervaren partner is dan ook geen overbodige luxe. Interview met Denis Bavay en Reginald Roussel van SQLI.

Wat kan SQLI betekenen voor e-commercebedrijven?
Denis Bavay.

Bavay: “We begeleiden klanten vanaf het prille begin. We maken samen met hen een business case, kiezen de meest geschikte oplossingen, implementeren die, zorgen voor het onderhoud en ondersteunen hen zelfs op vlak van digitale marketing. Zo verzorgen we in België onder meer de sociale media voor Colruyt. We genereren via campagnes trafiek naar hun website en verhogen de conversie op hun webshop.”

“We zijn actief in dertien landen, tellen 2.400 medewerkers en begeleiden zowel B2C- als B2B-spelers in de ontwikkeling van hun e-commerceplatformen en meer algemeen inzake digitalisering. Onze klanten zijn zowel lokale als grote spelers zoals Groupe SEB (Moulinex, Rowenta, Tefal, Krups, WMF,…), Nespresso, ArcelorMittal, Medi-Market, Hansgrohe, VOO, Legrand, Bridgestone, Etex, AG Insurance, Carlsberg, Colruyt, Tissot,… Naast de nationale teams die onze klanten in diverse landen – waaronder België – ondersteunen, hebben we ook eigen ontwikkelings- en servicecentra in Marokko.”

Vandaag gebeurt al meer dan 50% van de online aankopen via marktplaatsen. Het creëren van een marktplaats is dus voor heel wat webshops een volgende stap in hun groeiproces.

Waarom zien we steeds meer Belgische B2C-webshops doorgroeien naar een marktplaats?

Bavay: “Het creëren van een marktplaats is voor heel wat webshops een volgende stap in hun groeiproces. Nadat ze reeds hun eigen producten online verkochten, kunnen ze er immers ook producten van derde partijen aanbieden. Zo verbreden ze voor hun klanten het assortiment en kunnen ze nieuwe klanten aantrekken. Daarnaast consolideren ze zo hun marktleiderspositie en versterken ze zich ten opzichte van grote marktplaatsen zoals Amazon, Bol.com en Alibaba. Er is daar een enorm groeipotentieel, want vandaag gebeurt al meer dan 50% van de online aankopen via marktplaatsen.”

Reginald Roussel.

Roussel: “De belangrijkste reden om een marktplaats te lanceren, is de range extension waarbij je je positioneert als een onestopshop. Anderen doen het omwille van de distributie-integratie. Dat gebeurt vooral bij constructeurs die werken met meerdere distributeurs en die hen een platform willen aanbieden om op een geharmoniseerde manier de eindklant te benaderen. Je kan het zien als een gezamenlijke online vitrine. Daarnaast doen sommigen het ook in het kader van nieuwe businessmodellen, bijvoorbeeld om consumenten en aanbieders van bepaalde producten en services aan elkaar te linken. Goede B2C-voorbeelden daarvan zijn Über en Airbnb.”

Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten bij het opzetten van een eigen marktplaats?

Bavay: “Het is allemaal niet zo eenvoudig. Daarom moet je vooraf heel zorgvuldig je strategie bepalen. Je moet ook je markt kennen, je klanten en partners begrijpen, vendors overtuigen om via jouw marktplaats hun producten te verkopen, enz. Dat vereist een heel changemanagementtraject. Een cruciale voorwaarde is ook een goede kennis van je klanten. Enkel zo kan je een goede klantenervaring bieden en hen de juiste bijkomende producten en diensten voorstellen, zodat ze bij jou blijven kopen, meer gaan kopen en je tegelijk gegevens kan verzamelen om hen nóg beter te leren kennen. Je zou dus kunnen stellen dat de IT-technische kant nog de minst complexe is. Elk departement van je bedrijf moet worden betrokken. Maar er moeten ook nieuwe functies worden gecreëerd om de marktplaats in al zijn aspecten te gaan beheren, onderhouden en continu te blijven optimaliseren.”

Roussel: “Een duidelijke visie is eveneens cruciaal. Wat wil je bereiken en wat is de toegevoegde waarde van je marktplaats? Als bedrijf moet je altijd goed de afweging maken. Zelf een marktplaats maken, is immers een serieuze technische, financiële en organisatorische investering. Je zet echt een nieuwe business op waarbij je met nieuwe actoren gaat samenwerken en dus ook nieuwe contracten dient op te stellen. Je volledige waardeketen wordt erdoor geïmpacteerd. Het is dus belangrijk om hier vanaf het begin een gespecialiseerd team op te zetten dat dit allemaal in goede banen kan leiden. Zie je dat allemaal niet zo zitten, dan kan je als alternatief ook je publiek vergroten door jouw producten aan te gaan bieden op andere marktplaatsen, al heb je in dat geval natuurlijk niet dezelfde positionering en exclusiviteit.”

En wat als een B2B-speler een marktplaats wil lanceren?

Bavay: “Ook in de B2B-markt zien we steeds meer marktplaatsen ontstaan, hoewel België op dat vlak nog wat achterloopt op andere landen. Dat betekent echter ook dat er nog heel wat opportuniteiten zijn. Meestal richten deze zich op een bepaalde niche. Het creëren van een goede klantenervaring is hier even belangrijk als bij een B2C-marktplaats. De aankopers van bedrijven zijn in hun privéleven immers eveneens consumenten die regelmatig online shoppen en een bepaalde ervaring en gebruiksvriendelijkheid verwachten. Net zoals bij B2C-marktplaatsen komt er dus heel wat bij kijken. SQLI biedt samen met zijn partners dan ook graag ondersteuning waar nodig.”

Next article