Middelgrote en grote bedrijven hebben meer dan ooit moeite om de juiste financiële talenten aan te trekken. Als antwoord op deze enorme uitdaging loont het om flexibel te zijn op het vlak van statuten en aanwervingspolitiek, resoluut te kiezen voor digitalisering en sterk in te zetten op jouw werkgeversmerk.
Tekst: Joris Hendrickx
“Met Ufinity ondersteunen we bedrijven in de zoektocht naar nieuwe vaste werknemers en kunnen we tijdelijk ook onze eigen financiële consultants bij hen inzetten”, vertelt Managing Partner Ine Meeussen.“Op die manier bieden we zowel op korte als op lange termijn een oplossing aan voor openstaande functies. Het vinden van een goede vaste werknemer duurt nu eenmaal enorm lang. Om in die tussentijd de nood in te vullen en de continuïteit te garanderen, zijn onze ervaren consultants de beste optie. Zo kunnen bedrijven in deze onzekere tijden de werkdruk acceptabel houden voor de andere/huidige medewerkers en riskeren ze niet dat ook zij uitvallen.”
Robotisering & human capital, a match made in heaven?
“Iedereen ervaart vandaag de uitdaging om sterk talent te vinden. Blijven zoeken en aandringen zonder resultaat is veelal niet het antwoord. Welke vacatures en functies zijn moeilijk in te vullen? Vanuit onze expertise merken we dat het vaak om uitvoerende/transactionele functies gaat die, mits een extra focus, effectief digitaal kunnen verlopen”, aldus Meeussen. “Robots, digitale platformen en sterke tools hoeven geen bedreiging te vormen. Je moet hen net omarmen, zodat je zelf in je functie kan groeien, jouw mensen kan blijven uitdagen op gebied van skills en competenties én hen een attractieve functie kan aanbieden binnen een innoverende financiële afdeling.”
Robots, digitale platformen en sterke tools hoeven geen bedreiging te vormen. Je moet ze net omarmen.
Jouw werkgeversmerk wint aan belang
“Als recruiters die dagelijks in de arbeidsmarkt staan, weten we vanaf het eerste moment wat er leeft bij – in ons geval – financials. ‘Reasons for leaving’ brengen we in no time in kaart en we weten als geen ander voor wie talent wel kiest en waarom. Onbekend is onbemind, en dat is als werkgever net wat je niet wil zijn tijdens deze war for talent. Wij raden meer dan ooit aan om je als werkgever visibel te maken, je van binnen naar buiten te laten treden en effectief te vermelden waarom werken binnen jouw organisatie een meerwaarde betekent. Enkel op die manier kan je talent op een consistente manier aantrekken en je de luxe permitteren om het kaf van het koren te scheiden”, besluit Meeussen.