Of het nu gaat over een freelanceopdracht of een vaste betrekking, in de huidige jobmarkt is het absoluut niet eenvoudig om de juiste sales-, marketing- en HR-talenten te vinden. “De ondersteuning van een ervaren HR-partner met een ruim netwerk is dan ook zeker geen overbodige luxe”, zegt Sarah Sourdeau, Talent & Business Partner bij Heads & Hunters.
Tekst: Joris Hendrickx
Wat zijn vandaag de grote uitdagingen in de arbeidsmarkt voor sales, marketing en HR?
“De twee grote uitdagingen blijven het vinden van geschikte kandidaten voor vacatures én het vinden van de juiste opportuniteiten voor kandidaten. Gezien de huidige war for talent in de jobmarkt voor sales, marketing en HR zijn kandidaten veel kritischer geworden. Vaak hebben ze nu eenmaal de keuze uit heel wat verschillende aanbiedingen. Bovendien zit er weinig beweging in de markt en is dit nationaal herkenbaar.”
“Mensen hebben hier de neiging om langer in eenzelfde job te blijven. Vooraleer zij de stap zetten, zullen ze zich dus eerst uitgebreid bevragen over de opportuniteiten en ontwikkelingsmogelijkheden die de job bieden. De kandidaten zijn vandaag dus eigenlijk de klant geworden, de beslissingsmacht ligt vooral bij hen. We moeten dus echt ‘hunten’ op goede kandidaten en hen vervolgens overtuigen met een goed aanbod. Gewoon een vacature publiceren, is niet meer voldoende.”
Welke evoluties ziet u in de noden bij bedrijven?
“Naast adviesverlening verwachten veel kmo’s ook extra ondersteuning van hun HR-partner, en dat in verschillende domeinen. Een typisch thema is het verkrijgen van subsidies. Bij wie kunnen ze daarvoor terecht? Welke voordelen kunnen ze nog krijgen? Als HR-partner nemen wij de coördinatie op ons en reiken wij de juiste gespecialiseerde partners aan die dezelfde waarden en kwalitatieve service bieden als Heads & Hunters.”
Gewoon een vacature publiceren, is niet meer voldoende. In de huidige war for talent moet je goede kandidaten echt ‘hunten’ en hen vervolgens overtuigen met een goed aanbod.
“Daarnaast merken we een sterk groeiende vraag naar freelanceopdrachten. Bedrijven hebben daarbij nood aan snelle oplossingen waarbij ervaren experts hun teams op bepaalde domeinen kunnen ontzorgen. Zo kunnen deze teams zich blijven focussen op hun dagelijkse verantwoordelijkheden en de bedrijfsdoelstellingen. Door COVID hebben heel wat bedrijven bovendien minder budgetten om iemand voltijds aan te werven. Daarom zijn ze nu eerder geneigd om tijdelijk een freelancer of een andere externe expert in te huren.”
Welke meerwaarde bieden ervaren externe experten bij tijdelijke projecten?
“Zij combineren hun specifieke expertise en jarenlange ervaring met een snelle inzetbaarheid. Zulke experten zijn hierdoor als het ware een flexibele plug-and-play-oplossing die snel kan schakelen. Bovendien hebben ze een neutrale externe kijk op de operaties en behouden ze een helikopterperspectief. Zij focussen zich volledig op het behalen van hun doelstellingen en het goed afronden van hun opdracht.”
Hoe belangrijk zijn de onderliggende motivatie, persoonlijkheid en competenties van kandidaten?
“We gaan veel verder dan het matchen van een curriculum vitae met een vacature. Recent stuurden we een enquête uit naar HR-professionals met de vraag wat zij belangrijk vinden bij het rekruteren en aanwerven. Deze bevraging toonde aan dat de helft van de bedrijven motivatie en softskills belangrijk vinden, maar dat hardskills wel nog steeds op de eerste plaats komen. De drie belangrijkste softskills bleken motivatie, attitude en teamgeest te zijn. Bedrijven zijn zich er wel van bewust dat ze in de huidige jobmarkt meer moeten investeren in opleidingen die zich toespitsen op hardskills. Een attitude of motivatie kan je daarentegen niet aanleren. Het zou vanuit die optiek erg jammer zijn om mensen met de juiste attitude niet te weerhouden, terwijl andere zaken perfect kunnen worden aangeleerd. Net daarom hechten wij in onze zoektocht naar kandidaten wel veel belang aan iemands drijfveren en motivatie.”
Bedrijven hebben vaak nood aan snelle oplossingen waarbij ervaren experts hun teams op bepaalde domeinen kunnen ontzorgen.
Hoe zorgen jullie voor een perfecte match tussen een onderneming en een kandidaat?
“Om een goede match te kunnen maken, is het voor ons heel belangrijk om zowel de doelstellingen van het bedrijf als de drijfveren en ambities van de kandidaat te begrijpen. Door die twee te aligneren, bereiken we heel mooie resultaten. We werken volgens een volledige methodologie: we benaderen klanten, doen intakes, zorgen dat de doelstellingen langs beide kanten duidelijk zijn, publiceren de vacatures, trekken kandidaten aan, screenen en testen hen, stellen een volledig rapport op en leggen de resultaten voor aan de klant. Bovendien benaderen we ons netwerk heel sterk. Door onze goede relaties met klanten kunnen we hen betrekken in onze zoektocht.”
In welke zin gaan jullie nog een stap verder door als een echte partner op te treden?
“We gaan verder dan louter adviseren. We treden op als een echte HR-partner en laten zowel in sales-, marketing- als HR-vacatures experten spreken met experten. Bovendien nemen we de rol van coördinator op ons, om zo op alle mogelijke vragen of noden van organisaties te kunnen inspelen. Zowel voor tijdelijke oplossingen als voor vaste betrekkingen, testings of consultancy betrekken we indien nodig de juiste experten en organisaties die samen met ons een zo goed mogelijk antwoord bieden op de noden en wensen van de klant, steeds volgens onze kwaliteitsnormen.”
Wat zijn jullie verdere toekomstplannen?
“Heads & Hunters is een start-up met grote ambities. We zijn in 2019 opgestart met drie collega’s. Vandaag zijn we al met acht mensen én we zijn van plan om verder door te groeien. Dat willen we zowel doen in het aantal medewerkers als in onze dienstverlening. Zo focussen we ons vandaag vooral op sales, marketing en HR, maar niets houdt ons tegen om uit te breiden naar andere markten waar we potentieel zien. We vinden het wel belangrijk om daarbij steeds onze waardes en kwaliteit te behouden en met evenveel passie onze job te blijven doen. Bovendien willen we in de toekomst een label creëren waarmee we naar buiten kunnen komen om onze kwaliteit en service aan te tonen.”