Skip to main content
Home » De Kracht van Vlaanderen » “Print is niet ‘dood’, het vereist gewoon een nieuwe aanpak”
De Kracht van Vlaanderen

“Print is niet ‘dood’, het vereist gewoon een nieuwe aanpak”

In samenwerking met
In samenwerking met

In print moet vandaag alles sneller, goedkoper én getarget zijn. Als antwoord daarop ontwikkelde een Vlaamse scale-up slimme software die al deze aspecten combineert en toegankelijk maakt voor elk bedrijf. Karen Debruyne, founder & manager van inDeap, geeft meer toelichting.

Tekst: Joris Hendrickx

Wat zijn de grootste evoluties in print?

“Een aantal jaar geleden dacht men dat print ‘dood’ was, omdat het maken van een brochure of prijslijst een erg arbeidsintensief proces is. Niets is echter minder waar. Print blijft zowel in B2B als B2C een belangrijk medium en marketingkanaal, naast de digitale en online mogelijkheden die vandaag bestaan. Print is gewoon veranderd: het moet sneller, accurater en meer getarget zijn.”

Hoe probeert u daar een antwoord op te bieden?

“Om die reden startte ik inDeap op, een scale-up gespecialiseerd in database publishing. We koppelen bestaande databases in bedrijven met een lay-out programma (bijvoorbeeld Adobe InDesign) zodat designers teksten en foto’s niet meer manueel hoeven in te voegen. Alles gebeurt automatisch vanaf de database. Dat is een enorm voordeel voor bedrijven, want zo hoeven ze al die input niet meer op te zoeken, te creëren, wijzigingen aan te brengen en fouten te corrigeren die er bij voorgaande stappen zijn ingeslopen. Naast de enorme efficiëntiewinst die database publishing biedt, verkleint het dus ook de foutenmarge. Vroeger maakten bedrijven bovendien vaak mastodonten van catalogi die uit honderden pagina’s bestonden.”

“Vandaag worden daarentegen meer gerichte documenten op maat gemaakt voor één productgroep, één doelgroep of zelfs één klant. Ook daarbij kan database publishing een grote winst opleveren. Tot slot wordt het zo ook mogelijk om gemakkelijk een publicatie in een andere taal samen te stellen en geeft het designers weer meer ruimte om zich te focussen op de creatieve aspecten van hun job.”

Print blijft zowel in B2B als B2C een belangrijk medium en marketingkanaal. Het moet echter sneller, accurater en meer getarget zijn.

Hoe is jullie software tot stand gekomen?

“Om database publishing mogelijk te maken, werken we voornamelijk met PIM-systemen (Product Information Management). Dat zijn databases die enkel marketinggerelateerde informatie bevatten. Van hieruit vertrekt dan de informatie naar websites, webshops en online marktplaatsen. Maar ook print blijft een belangrijk medium. Toch hebben veel vendors daar de laatste jaren niet meer in geïnvesteerd.”

“Om die kloof te dichten, startten wij drie jaar geleden met onze eigen Software-as-a-Service ‘Magnispot’. We maken daarbij de connectie tussen diverse PIM-systemen en InDesign. Met die middleware kunnen onze klanten zelf configuraties doen, hun data in eigen beheer houden en heel wat kosten besparen.”

Wie zijn jullie klanten?

“We zijn intussen uitgegroeid tot een scale-up en zetten ons momenteel volledig in op internationalisatie. We hebben diverse klanten uit Zwitserland, Denemarken, Nederland, Noorwegen en de VS, en die internationale aanwezigheid zal de komende jaren nog sterk worden uitgebreid. Naast bedrijven die Magnispot gebruiken voor hun publicaties, mogen we sinds kort ook internationale PIM-vendors onder onze klanten rekenen. Zij integreren onze software als een ‘white label’ ter vervanging van hun printmodule.”

Wat doen jullie om de gebruiksvriendelijkheid te maximaliseren?

“Naast automatisatie zetten we ook sterk in op simplificatie. Door onze software zo eenvoudig en gebruiksvriendelijk mogelijk te houden voor de gebruiker, heeft die ook slechts minimale ondersteuning nodig. Bovendien bevat de software meteen ook alle nodige handleidingen, tutorials en informatievideo’s. Alles is aanwezig om de tool goed te kunnen gebruiken.”

“Daarnaast werken we momenteel aan bijkomende modules die de software nog verder zullen verbeteren en automatiseren. Zo hebben we onlangs nog een web-to-print-module toegevoegd, wat wil zeggen dat vanuit de software de publicaties aangemaakt kunnen worden zonder gebruik te maken van de InDesign desktopversie. Ook salesverantwoordelijken die geen kennis hebben van InDesign kunnen zo vlot en zonder moeite een publicatie op maat samenstellen voor hun klanten.”

Database publishing verhoogt de efficiëntie en verkleint de foutenmarge.

Hoe ziet u het bedrijf verder evolueren?

“Momenteel bestaat inDeap uit mezelf en een medewerker. Voor de ontwikkeling van onze software doen we een beroep op externe specialisten. Zelf volgde ik meerdere trajecten waar ik leerde om onze onderneming snel te laten groeien. Zo vond ik steun bij Voka Bryo Scale-up en Mercurio Beyond Borders US. Eén van de focuspunten die daaruit naar voor kwamen, is dat we de development nu intern willen verderzetten. Dat maakt het immers gemakkelijker om nieuwe ideeën sneller af te toetsen en uit te werken.”

“Tijdens de coronaperiode hebben we van de vrijgekomen tijd gebruikgemaakt om ons volledige projectproces en alle interne procedures uit te schrijven. Daarnaast zijn we ook verder blijven ontwikkelen. Dat heeft bij heel wat PIM-vendors de doorslag gegeven om met ons in zee te gaan. Nu hebben we door de huidige groei heel wat extra mensen nodig. We willen ons team operationeel graag versterken met gedreven, enthousiaste developers, business consultants en support consultants. Ikzelf zal me in de toekomst nog meer focussen op de groei van ons bedrijf.”

Next article