Arval evolueert van een leasingmaatschappij naar een unieke fullservicepartner die alle klanten volledig kan ontzorgen rond duurzame mobiliteit. In dat kader heeft het bedrijf ‘Arval Beyond’ opgesteld, een vijfjarenplan dat inzet op vier verschillende aspecten: 360° mobiliteit, flexibiliteit en connectiviteit, vergroening en ecosystemen.
Tekst: Joris Hendrickx
1
360° mobiliteit: een multimodale benadering
“Onder de noemer 360° mobiliteit blijft de wagen centraal staan, maar evolueren we wel van een pure autoleasingmaatschappij voor bedrijfswagens naar een algemene partner in duurzame mobiliteit. Met 360° bedoelen we dat we naast wagens ook heel wat andere mobiliteitsoplossingen zoeken en voorstellen, zoals fietsleasing (gewone en elektrische fietsen), autodelen, openbaar vervoer, hubs in bedrijven met gedeelde scooters, fietsen en auto’s, enz.”
“Deze multimodale benadering van mobiliteit is ook steeds duidelijker de wens van onze klanten. In het kader van de evoluerende mobiliteitsvisie zouden werknemers in de toekomst kunnen beschikken over een mobiliteitsbudget in plaats van over een autoleasingbudget. Hiermee zal de werknemer bijvoorbeeld nog steeds over een auto kunnen beschikken, maar die wel kunnen combineren met andere mobiliteitsvormen. Afhankelijk van zijn persoonlijke situatie en voorkeuren, zullen immers andere vervoersmodi interessanter zijn. Zo wordt het eenvoudiger om minder kilometers met de auto af te leggen, en toch over meer mobiliteit te beschikken.”
2
Flexibiliteit en connectiviteit van leasingwagens
“Daarnaast zetten we wat betreft wagens in op meer flexibiliteit en connectiviteit. We doen dat in overleg met de autoconstructeurs en met als doel om een betere gebruikerservaring te bekomen. Zo zullen we wat betreft connectiviteit in de toekomst bijvoorbeeld veilige Amazonleveringen mogelijk maken in een auto terwijl die op de bedrijfsparking staat. Voor een licht onderhoud zal men geen verlof meer moeten opnemen om naar de garage te gaan, maar kan een mobiel apparaat naar de parking komen om dat daar ter plekke uit te voeren.”
“Daarnaast denken we eraan om leasingcontracten flexibeler te maken. In plaats van standaardcontracten van vier jaar met een vast maandelijks huurbedrag kunnen we het mogelijk maken om sneller en gemakkelijker van wagen te veranderen. Denk maar aan een koppel dat een kind krijgt en plots nood heeft aan een grotere wagen. Of iemand die een elektrische wagen leaset, maar voor een autovakantie naar het buitenland tijdelijk wil overschakelen naar een klassieke of hybride wagen.”
Elektrische en hybride wagens zijn nu al goed voor 25% van de nieuwe inschrijvingen.
3
Vergroening: naar zero-emissie vanaf 2026
“In het kader van het maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) willen we voluit gaan voor vergroening. Dat doen we enerzijds met ons aanbod rond fietsleasing, maar vooral ook met elektrische wagens. De overheid heeft immers plannen om vanaf 2026 alleen nog maar bedrijfswagens met nuluitstoot toe te laten. Dat houdt voor ons als leasingmaatschappij in dat we nu al werken aan een versnelde overschakeling naar elektrisch rijden. Dat gaat niet enkel over de vloot op zich, maar ook over de (laad)infrastructuur die daarvoor nodig is.”
“Deze trend heeft zich trouwens in 2020 al duidelijk ingezet. Ongeveer 3% van de inschrijvingen vorig jaar waren puur elektrische wagens. In december was dat aantal al gestegen naar 6%, een verdubbeling dus. Met de hybride wagens is dat zelfs bijna 20%. Samen zijn de elektrische en hybride wagens nu bijgevolg al goed voor een kwart van de nieuwe voertuigen. De trend bij onze klanten is dus overduidelijk. Veel bedrijven hebben nu immers doelstellingen wat betreft de vermindering van CO2-emissies en de koolstofvoetafdruk. Buiten het vergroenen van de vloot kunnen we in toekomst ook samen met onze partners advies geven op het vlak van de energietransitie.”
4
Ruim ecosysteem van gespecialiseerde partners
“Arval maakt deel uit van de BNP Paribas Group. Hierdoor behoren we tot een ecosysteem en hebben we een ruim netwerk aan partners. Samen met die partners – waaronder ook heel wat start-ups – kunnen we de klantenervaring verder verbeteren en hen bijstaan op het vlak van de energietransitie en een geïntegreerde multimodaliteit. Mobility as a Service (MaaS) is nu eenmaal niet mogelijk vanop een eiland, maar dient te gebeuren in samenwerking met de juiste gespecialiseerde partners.”
“2021 zal een doorslaggevend jaar worden voor het uitbouwen van MaaS. De integratie van onze dienstverlening bij grotere bedrijven zal daarbij in eerste instantie een prioriteit zijn. Vandaag verwerken HR- en fleet managers één budget per bedrijfswagen. Bij een mobiliteitsbudget zullen werknemers echter meerdere vervoersmodi gebruiken, waardoor het een nachtmerrie wordt om voor iedere werknemer al die onkostennota’s te beheren. Samen met onze partners zullen we dat consolideren en integreren in één overzichtelijke tool. Zo ontzorgen we onze klanten van deze werklast.”