Elektrische bedrijfsauto’s zijn een zegen voor het milieu, maar bijwijlen een vloek voor het praktische gebruik. Het gros van de werkgevers voorziet wel laadpalen, maar hoe maak je ook thuis je wagen gelukkig met een volle batterij?
Tekst: Katrien Bonne
De aankoop van elektrische bedrijfswagen zit in de lift. Logisch, vermits niet alleen het milieu maar ook de boekhouding er wel bij vaart: de aftrekbaarheid van brandstofwagens zakt tegen 2026 naar 0%. In hun car policy voorzien bedrijven dus maar beter een volledige switch naar elektrische wagens en voldoende laadpunten. Maar wat als de werknemer ook thuis wil laden?
“Werkgevers installeren steeds vaker laadstations bij hun mensen thuis, volledig op kosten van het bedrijf”, zegt Sam Cortvriend. “Fiscaal gezien is dat heel aantrekkelijk: het bedrijf wordt niet belast op een voordeel van alle aard, en de laadpaal wordt volledig afgeschreven over een looptijd van 4 jaar. Met een prijs die schommelt tussen de 1.500€ en 2.500€, installatie inclusief, komt dat voor een bedrijf neer op een kost van 40€ per maand, geen grote som dus. Bovendien kan er flink bespaard worden op de brandstofkosten, met bedrijfstarieven van soms amper 15 cent per kWh.”
Slim laadpunt
“De installatie is relatief eenvoudig”, aldus Cortvriend. “Soms is er enkel een differentieelautomaat en een kabel nodig, je hangt het laadpunt aan de muur en klaar is kees. Wanneer het vermogen thuis te beperkt is, of het laadpunt te ver van de elektriciteitskast staat, wordt het wat complexer, maar in alle gevallen voorziet EDI in een oplossing op maat.”
“Erg interessant is ons split billing systeem, via een ‘slim’ of geconnecteerd laadstation: deze rekent het privélaadverbruik van de medewerker door aan de werkgever. Elke maand bezorgt EDI bedrijven één globale factuur met alle laadtransacties van de medewerkers bij hen thuis. Het enige wat de medewerker nog moet doen, is haar bankrekeningnummer doorgeven.”
Pieken vermijden
Maar wat als de werknemer vroegtijdig vertrekt?
“In dat geval adviseren wij hem om het laadpunt over te kopen tegen boekwaarde, want het gros van de werknemers ook daadwerkelijk doet. In het andere geval nemen wij het laadpunt op kosten van de werkgever weg, zodat het ergens anders weer geïnstalleerd kan worden.”
Tot slot benadrukt Cortvriend nog het belang van ‘Active Load Balancing’ (ALB). “Vanaf volgend jaar wordt in Vlaanderen het capaciteitstarief ingevoerd, dat elk huishouden zal belasten op zijn piekverbruik. Met onze ALB wordt het beschikbare vermogen continu gemonitord en het verbruik maximaal gespreid. Het vermijden van die pieken garandeert nu al dat je zekering dus niet springt, en vanaf 2022 levert dit dus ook een belangrijk financieel voordeel op!”