Internationale bedrijven plaatsen hun data best in multitenant datacenters die wereldwijd de meeste ‘aantrekkingskracht’ hebben binnen hun sector. Dat zegt Lou Najdzin, Vice-President of Platform bij Digital Realty.
Tekst: Joris Hendrickx
Lou Najdzin
Vice-President of Platform
Digital Realty
“Data gedragen zich als een planeet en oefenen in die zin een aantrekkingskracht uit. Hoe meer data er dus in een bepaalde regio samenzitten en hoe harder die interageren, hoe sterker hun gezamenlijke aantrekkingskracht op andere data, diensten en applicaties.”
“Multitenant datacenters zijn belangrijke plaatsen waar data geconcentreerd zitten en worden uitgewisseld. Organisaties bouwen hun data-infrastructuur dus bij voorkeur rond deze datacenters. Hoe dichter jouw data zich bij deze centra bevinden, hoe sneller en efficiënter ze er kunnen bewegen en hoe meer waarde je er kan uithalen.”
Data gravity score
“Op basis van alle data die we verzamelden door de jaren heen, stelden we een formule samen voor data gravity. Daarmee voerden we vervolgens een studie uit bij de Forbes Global 2000 Enterprises, de 2.000 grootste organisaties ter wereld.”
Hoe meer data er in een bepaalde regio samenzitten en hoe harder die interageren, hoe sterker hun gezamenlijke aantrekkingskracht op andere data, diensten en applicaties.
“Onze studie heeft gemeten hoeveel data in verschillende metropolen zijn opgeslagen én hoe die data bewegen. Met onze formule kwamen we dan voor iedere metropool op een score uit. De hoogste score is voor Londen, gevolgd door New York en Tokio.”
“Op zich is dat logisch, want alledrie zijn het zeer invloedrijke financiële centra en dus ook belangrijke datahubs voor de financiële markten. Europa kwam er met voorsprong uit als continent met de grootste aantrekkingspool voor data.”
Inzichten om data optimaal te plaatsen
“In een volgende stap zullen we ons onderzoek ook onderverdelen in industrieën. Dat is bijzonder interessant voor bedrijven, want zo krijgen ze een zicht op waar de data van hun industrie zich concentreren.”
“Met die inzichten kunnen bedrijven uit een bepaalde sector dan onderbouwde beslissingen nemen over waar ze hun eigen data het best onderbrengen. Men zal kunnen zien welke multitenant datacenters daar zijn en welke andere bedrijven hun data er hebben ondergebracht.”
“Ons wereldwijd datacenterplatform ‘PlatformDIGITAL’ geeft internationale bedrijven dan vervolgens de mogelijkheid om hun data te plaatsen op die locaties in de wereld waar onze data gravity studie aantoont dat ze de meeste meerwaarde zullen opleveren. Op die manier kunnen wij hen wat dat betreft dus als een one-stop-shop ontzorgen voor het optimaal plaatsen van hun data wereldwijd.”