Onze samenleving en economie veranderen enorm snel. De technologische revolutie maakt op korte tijd veel meer mogelijk dan ooit denkbaar was. Tegelijk veranderen ook de behoeften van de samenleving. Zo schopte duurzaamheid het bijvoorbeeld op korte tijd van afwezig op de maatschappelijke agenda tot topprioriteit. “Voor onze sector zijn deze snelle veranderingen een hele uitdaging”, vertelt Karel Van Eetvelt, CEO van Febelfin.
De toenemende digitalisering van onze maatschappij speelt zich volop in de banksector af.
Banken investeren aanzienlijke bedragen om hun cliënteel betere services te kunnen aanbieden, toegespitst op de noden van vandaag en morgen. Het klantengedrag is dan ook aanzienlijk gewijzigd ten opzichte van vroeger.
Klanten willen een gepersonaliseerd aanbod, snel en veilig bediend worden en zelf in een oogwenk dagdagelijkse verrichtingen kunnen uitvoeren. Digitalisering maakt dit mogelijk en klanten maken er massaal gebruik van.
De cijfers spreken voor zich: zeven miljoen abonnementen mobiel bankieren (vijf jaar geleden was dit slechts één miljoen), dertien miljoen abonnementen internetbankieren, gemiddeld 22 (digitale) contactmomenten per maand, enz. Maar evenzeer elektronisch betalen aan kassa’s, geld onderling overschrijven via bancaire apps, noem maar op. Mensen maken zeer intensief gebruik van de nieuwe mogelijkheden.
Start-ups en scale-ups
Om deze mogelijkheden te kunnen aanbieden, investeren financiële spelers zoals aangegeven enorm veel tijd en middelen in nieuwe services, toepassingen en manieren van werken.
We streven er als sector naar dat onze medewerkers ‘een job voor het leven hebben’.
Dit gaat over start-ups en scale-ups die zich toespitsen op bepaalde aspecten in het financiële domein, zoals bijvoorbeeld regulatoire aspecten of nieuwe technologieën, maar evenzeer over de kleinere en grotere banken die alle aspecten van hun organisatie tegen het licht houden en vernieuwen: nieuwe IT-systemen, nieuwe technologieën en toepassingen, andere manieren van samenwerken en andere manieren om de klant te bedienen.
Om dit alles succesvol te laten verlopen, versterken financiële spelers zich met nieuwe profielen en expertise bij medewerkers. Denk maar aan IT’ers, juristen en compliance medewerkers, maar ook digitale expertise bijvoorbeeld in cyber security, zachte profielen voor klantencontact, enz.
Levenslang leren
Voor al deze profielen is de financiële sector een zeer uitdagende en boeiende sector om voor te werken want werknemers worden ‘getraind’ in een competitieve, snel veranderende omgeving waar flexibiliteit en levenslang leren meer en meer centraal staan.
Die leerschool en ervaring is een troef die bancaire medewerkers ook in andere sectoren kunnen toepassen. In die zin streven we er als sector naar dat onze medewerkers ‘een job voor het leven hebben’. Is het niet bij hun werkgever of zelfs in de financiële sector, dan zeker in een andere sector. Door de opgedane ervaring zullen ze kwaliteiten en ervaring bezitten die in andere sectoren meer dan gewaardeerd zal worden.