Bedrijven moeten zich aanpassen aan de snel veranderende en digitaliserende wereld. Een betrouwbare partner op het vlak van IT-outsourcing met een breed aanbod aan diensten kan hen daarbij helpen. Martine Tempels, hoofd van Telenet Business, legt uit.
Tekst: Joris Hendrickx – Foto’s: Kris Van Exel
Telenet Business is de snelgroeiende B2B-afdeling van Telenet die meer dan 20% van de totale omzet vertegenwoordigt en meer dan 1.000 mensen tewerkstelt. Het is de zwaarste uitdager binnen de B2B-telecommarkt en zet sterk in op IT-outsourcing. Telenet Business werd zopas verkozen tot telecomoperator van het jaar door Data News.
Tempels: “Steeds meer bedrijven willen zich richten op hun kernactiviteiten en zo hun flexibiliteit verzekeren. Zeker voor telecom- en IT-diensten gaan ze dan op zoek naar een betrouwbare partner, want deze zijn essentieel voor hun bedrijfsvoering. Bovendien is er op het vlak van IT-skills een enorme schaarste. Het wordt voor zowel grote als kleine bedrijven alsmaar moeilijker om deze talenten zelf aan te trekken en te behouden.”
Onestopshop: één aanspreekpunt
“Onze klanten kunnen voor al onze verschillende diensten terecht bij één vertrouwd aanspreekpunt. Alles moet dan ook foutloos en zo simpel mogelijk verlopen, ondanks de complexiteit van telecom en IT. We onderscheiden ons hierin met onze menselijke aanpak, waarbij we duidelijk stellen dat onze mensen het verschil maken.”
Zeker voor telecom- en IT-diensten gaan bedrijven op zoek naar een betrouwbare partner, want deze zijn essentieel voor hun bedrijfsvoering.
“We geven hen veel verantwoordelijkheid en de vrijheid om zelf beslissingen te maken, prioriteiten te stellen en middelen in te zetten. Tegelijk ondersteunen we hen zodanig dat zij hun beloftes aan de klanten kunnen waarmaken”, aldus Tempels.
Service as an attitude: in dienst van de klant
“Voor iedere grote klant stellen we vaste contactpersonen aan met duidelijk omschreven rollen: een accountmanager, een customer projectmanager en een service delivery manager. Deze houden we zoveel mogelijk vast bij die klant. Door de nauwe samenwerking bouwen zij immers kennis en ervaring op bij de klant, waardoor ze optimaal kunnen inspelen op diens noden.”
“Kmo’s kunnen bij ons een beroep doen op een vertrouwd aanspreekpunt dat hun belangen behartigt. Ook voor hen volstaat één telefoontje, waarna wij er onze tanden inzetten zonder verder moeilijk te doen. Klanten hebben meestal gelijk, maar worden vaak fout begrepen.”
“We trainen onze mensen daarom om goed naar hen te luisteren. Dankzij deze aanpak staan wij al enkele jaren op de eerste plaats binnen het IT-domein ‘network & telecom’ in de Belux-tevredenheidsenquête van onderzoeksbureau Whitelane Research.”
Overnames in teken van convergentie
Tempels: “Bij Telenet Business willen we een antwoord bieden op de grote vraag naar hulp bij digitale transformaties. Connectiviteit – onze traditionele rol – staat hierbij vaak centraal, maar ook de services daarrond zijn cruciaal geworden.”
“Net daarom hebben we vorig jaar onder meer Nextel overgenomen, een IT-bedrijf gespecialiseerd in de integratie van IT-oplossingen die aanleunen bij connectiviteit. Zo kunnen we klanten nu één aanspreekpunt bieden voor zowel de netwerkinfrastructuur als de aanvullende diensten. Denk hierbij aan telefooncentrales in de cloud, geïntegreerde communicatiediensten, Internet of Things- en LAN/Wifi-oplossingen, camerabewaking en toegangscontrole van gebouwen.”
“We evolueren zo gradueel naar een partner voor geïntegreerde end-to-endoplossingen, die de verantwoordelijkheid opneemt van de volledige IT-outsourcing. Heel wat overnames – ook die van BASE en de cybersecurityspecialist C-Cure enkele jaren geleden – kan je daarin kaderen.”
Voorbeelden uit de praktijk
“Volystar, een kmo uit de voedingsindustrie, veroorzaakte door zijn ligging vlakbij een dorpskern voor heel wat overlast qua vrachtwagenverkeer. Wij hielpen hen om de doorstroming aan de ingang van het bedrijf vlotter te laten verlopen via een systeem van nummerplaatherkenning, schermen die meteen aangeven naar welk dok de vrachtwagens moeten rijden en een integratie met het boekhoudsysteem. Het nieuwe systeem zorgde bovendien voor een betere productiviteit en efficiëntie”, vertelt Tempels.
We willen een antwoord bieden op de grote vraag naar hulp bij digitale transformaties. Connectiviteit staat hierbij vaak centraal, maar ook de services daarrond zijn cruciaal geworden.
“Voor Yonex ontwikkelden we een volledig geautomatiseerd badmintonplein. Je kan het terrein online boeken, waarna je een toegangscode krijgt waarmee je binnen kan en de lichten kan aansteken. Bij problemen is er een digitale helpdesk. Alles is bovendien beveiligd door camerabewaking. Dit is een mooi voorbeeld van een ‘smart building’-oplossing.”
Jongeren warm maken voor IT
“Er is een enorme schaarste aan STEM-profielen en mensen met de juiste digitale skills. Door Telenet ondersteunde initiatieven zoals BeCode en CoderDojo bewijzen alvast dat jongeren mits de juiste inspiratie hiervoor een passie kunnen ontwikkelen. Bij CoderDojo – waar ik zelf de fiere oprichtster van ben – doen we dat door programmeerlessen te geven aan kinderen van 6 tot 17 jaar”, legt Tempels uit.
“Vaak hangt er nog een nerdimago rond STEM-richtingen. Velen denken ook ten onrechte dat programmeren moeilijk en saai is. Van dat beeld moeten we af! Door kinderen al op jonge leeftijd te tonen hoe leuk het kan zijn en welke maatschappelijke uitdagingen ze ermee kunnen aanpakken, vergroot de kans dat ze later voor zo’n carrière kiezen.”