Skip to main content
Home » Supply Chain » “Vlaams transport wordt steeds groener”
Supply Chain

“Vlaams transport wordt steeds groener”

Lode Verkinderen
Lode Verkinderen

Ons goederenvervoer moet verduurzamen, maar de meerkost moet beperkt blijven. En dat is geen evidente oefening. Lode Verkinderen, Secretaris Generaal van Transport en Logistiek Vlaanderen schetst de uitdagingen van een sector in volle transitie.

We kunnen ons nauwelijks een leven voorstellen zonder de complexe goederenbewegingen die we vandaag kennen. Vers fruit vlakbij huis, de geliefde dagelijkse krant, de mosselen op restaurant, de laatste nieuwe smartphone die luttele uren na bestelling thuis geleverd wordt, enz. We beschouwen het allemaal terecht als vanzelfsprekend.

Achter die evidenties gaat een zeer complex organisatorisch geheel schuil. Tienduizenden Vlaamse specialisten doen niets anders dan voor andere bedrijven goederen vervoeren, opslaan en klaarmaken voor verzending. Dat noemen we transport en logistiek.

Bloeiende sector

In de afgelopen jaren is het belang van de sector gevoelig gegroeid. Mede dankzij onze unieke en centrale ligging in Europa staan we op de derde plaats van de meest performante logistieke regio’s ter wereld. Onze Vlaamse zeehavens vormen een cruciale schakel in de goederenstromen die over de hele wereld vertakkingen hebben.

Minder voertuigen inzetten om eenzelfde hoeveelheid goederen te vervoeren, blijft het doel.

Het zijn ook die concentraties van goederen die het logistieke toverwoord ‘bundeling’ mogelijk maken. Dat maakt bijvoorbeeld goederenvervoer per spoor economisch interessanter. En dankzij een performant netwerk aan bevaarbare waterwegen stijgt ook het volume van goederen dat via de binnenvaart wordt vervoerd.

Vrachtwagens: snel, betrouwbaar en laagste prijs

Toch blijft het aandeel van de vrachtwagen het grootste. Met de truck kom je op zo goed als elke bestemming en het blijft de snelste en meest betrouwbare modus. Zowat 75% van alle goederen worden over minder dan 150 km vervoerd. Op die afstand zijn trein en binnenschip minder performant.

Tegelijk blijft de prijs van wegvervoer scherp, zelfs met een dure kilometerheffing. De onderlinge concurrentie van 6.200 Vlaamse én een veelvoud aan buitenlandse transporteurs zorgen voor de laagste prijs, wat de consument ook verwacht.

Ondertussen investeren transporteurs in veiligheid en vergroening. Chauffeurs krijgen permanente bijscholing, terwijl moderne trucks altijd de nieuwste technologie aan boord hebben. Dat resulteert in steeds minder ongevallen en, gelukkig maar, ook minder slachtoffers. Over luttele jaren mogen trucks eindelijk ook aerodynamischer worden, wat het verbruik nog verder kan doen dalen.

Klimaat en milieu

Toch wil de sector de lat nog hoger leggen, zeker inzake klimaat en milieu. Minder voertuigen inzetten om eenzelfde hoeveelheid goederen te vervoeren, blijft het doel. Dat kan, met de Lange Zware Vrachtwagen, maar om onbegrijpelijke redenen zijn deze nog niet toegelaten op alle Belgische snelwegen.

Het goederenvervoer blijft met de economie meegroeien, en dat doet ook de tewerkstelling.

Daarnaast wil men in Vlaanderen ook graag, zoals in Wallonië, trucks tot vijftig ton toelaten. Dat zijn echter maar twee van onze voorstellen om elders beproefde en kosteloze maatregelen in te voeren die de CO2-uitstoot per vervoerde ton verlagen tot wel 25%!

De sector kijkt ook uit naar andere energiebronnen dan diesel. Voorlopig lijkt voor de zware truck enkel LNG klaar om de concurrentie aan te kunnen, want groen rijden kost veel meer en de meeste klanten van de vervoerder hebben hier geen cent voor over. Transporteurs hopen op ontwikkelingen inzake waterstof en elektrisch rijden, maar vandaag is dat voor vrachtwagen nog geen haalbare kaart.

Werkgelegenheid

Het goederenvervoer blijft met de economie meegroeien, en dat doet ook de tewerkstelling. Zowat overal in Vlaanderen vind je wel een ondernemer die graag nieuwe medewerkers wil verwelkomen. Eén zaak is zeker: in transport en logistiek is nog voor vele jaren jobzekerheid, in een dynamische sfeer en een werkomgeving die nooit verveelt.

Meer info over Transport en Logistiek Vlaanderen vind je hier
Next article