Zijn bedrijven nog bezig met klimaat? “Die vraag krijg ik vaak, en komt niet als een verrassing”, zegt Magali Frankl, CEO bij The Shift. “De Europese Commissie wil van Europa het eerste klimaatneutrale continent maken, maar verliest terrein nu steeds meer regels worden afgezwakt vanuit de overtuiging dat zij een rem vormen voor onze concurrentiekracht.”
“Nochtans blijft het, als je de klimaatwetenschap volgt, een kwestie van overleven. De risico’s van een te trage transitie zijn groot: biodiversiteitsverlies, verstoring van toeleveringsketens, schaarste aan grondstoffen, groeiende ongelijkheid en sociale onrust. Een afkalvende maatschappelijke stabiliteit is een nefaste basis voor een gezonde economie, terwijl een klimaatneutrale, circulaire economie onze marktpositie kan versterken.”
De pioniers van toen
“Bedrijven weten dat. Al meer dan tien jaar brengt ons duurzaamheidsnetwerk bedrijven, overheden en organisaties samen om de overgang naar een duurzame economie te versnellen. Vandaag zien we dat de pioniers die zich in die periode hebben geëngageerd nu de vruchten plukken. Ze hebben klimaatdoelen geïntegreerd in hun kernactiviteiten.”
De Europese Commissie wil van Europa het eerste klimaatneutrale continent maken, maar verliest terrein nu steeds meer regels worden afgezwakt.
“De eerste stap? Energie-efficiëntie, goed voor lagere kosten en een toekomstbestendig model. Zo ontwikkelde Schréder slimme verlichtingssystemen voor steden die tegelijk inzetten op veiligheid, sfeer en minder lichtvervuiling. De volgende stap is elektrificatie: een relatief betaalbare manier om CO2-uitstoot drastisch te verlagen. Bpost maakt van Brussel de eerste Europese hoofdstad waar pakjes en brieven volledig uitstootvrij worden geleverd.”
Lerende netwerken
“De grootste uitdaging ligt echter verderop in de waardeketen. Bij de meeste bedrijven zijn toeleveranciers en klanten goed voor 90% van de uitstoot. Veel ondernemingen worstelen met dezelfde vragen: hoe start ik het gesprek met leveranciers? Hoe krijg ik zicht op hun uitstoot? Hoe veranker ik samenwerking in contracten of aankoopcriteria? En hoe breng ik interne teams mee in dit verhaal?”
“Binnen onze lerende netwerken creëren we ruimte voor dat soort vragen en oplossingen. We brengen professionals samen met de juiste experten om over sectoren heen kennis te delen, obstakels te bespreken en innovatie te versnellen. Voorbeelden als Proximus, Velux en Delhaize tonen hoe samenwerking met leveranciers de sleutel is om de transitie in de praktijk te brengen. We kijken met de bril van kansen eerder dan risico’s, en omarmen innovatie als hefboom voor duurzame en robuuste businessmodellen.”