Skip to main content
Home » KMO » “Logistiek is een krachtige motor voor groei”
KMO

“Logistiek is een krachtige motor voor groei”

In samenwerking met:
In samenwerking met:

In een snel veranderend economisch landschap is een logistiek masterplan een must voor bedrijven die competitief willen blijven. Het consultancybedrijf Logflow helpt organisaties om hun logistieke flow te optimaliseren. Met een bewezen methodiek en een team van ingenieurs, elk met een specifieke expertise, is het een unieke speler in de markt.

Eric Vandenbussche

CEO

Logflow

Met de komst van onder meer e-commerce is het economische landschap flink hertekend. Bedrijven willen snel kunnen leveren en zich onderscheiden met een betere service. “Als je vandaag wil concurreren op snelheid en betrouwbaarheid, kom je snel bij logistieke processen uit”, aldus Eric Vandenbussche, CEO van Logflow. “Vroeger lag de focus vooral op productie, terwijl logistiek vaak achterbleef. Maar door technologische ontwikkelingen, zoals robots die volautomatisch goederen verplaatsen, groeien productie en logistiek steeds meer naar elkaar toe. Een bedrijf dat zijn logistiek niet op orde heeft, creëert al snel bottlenecks. Dat is waar wij, als Logflow, in actie schieten.”

Vroeger lag de focus vooral op productie, maar als je vandaag wil concurreren op snelheid en betrouwbaarheid, kom je snel bij logistieke processen uit.

Efficiënter gebruik van ruimte

Veel ondernemers die willen uitbreiden, denken traditioneel. Ze raadplegen hun boekhouder voor meer middelen of vragen hun architect om een nieuw gebouw te ontwerpen. Dat leidt vaak tot inefficiënte oplossingen, zoals overbodige laaddocks of te grote magazijnen. “We zien dagelijks bedrijven die door tijdsdruk suboptimaal uitbreiden”, legt Vandenbussche uit. “Maar wanneer bedrijfsprocessen vanuit een logistiek oogpunt worden herbekeken, is de bestaande ruimte vaak voldoende.” Een krachtig argument in onze regio, waar de grond om te ondernemen steeds schaarser wordt. “Wij analyseren bedrijfsprocessen, onderzoeken de mogelijkheden van digitalisatie en automatisatie en ontwikkelen oplossingen die het groeipotentieel van de klant ondersteunen. Met een team van gespecialiseerde ingenieurs – onze logistieke architecten – begeleiden we onze klanten bij elke stap: van strategische visie over masterplan en conceptueel design tot implementatie en go-live. Een hele klus, want veel bedrijven hebben de knowhow niet in huis om een dergelijke oefening te maken. Na een diepgaande analyse geven wij onafhankelijk advies voor een groeipad op korte, middellange en lange termijn. Deze resultaatgerichte aanpak, gebaseerd op facts and figures, maakt ons uniek in België.”

Focus op strategische visie

De kern van Logflows visie is: ‘You don’t need eyes to see, you need vision’. “Dankzij deze visie slagen we erin om bij onze klanten gemiddeld 30% minder ruimte te gebruiken en tegelijkertijd 10 tot 30% efficiënter te werken. Dit zowel in kleine KMO’s als in grote multinationals, actief in zowel productie als distributie, in de meest diverse sectoren. Een treffend voorbeeld is onze samenwerking met Dassy. In 2011 vroegen zij ons een masterplan te ontwikkelen voor de bouw van een nieuw distributiecentrum. Destijds verwerkten ze vijonderd orderlijnen per dag. We luisterden naar hun groeiambities en ontwierpen een gefaseerd uitvoerbaar project, waaronder een mezzaninestructuur van drieduizend vierkante meter. Bij de opstart stond er slechts één werktafel onder de mezzanine. Vandaag verwerkt Dassy meer dan vijfduizend orderlijnen per dag. De mezzanine speelde een cruciale rol in het realiseren van deze sterk geautomatiseerde omgeving. Dit toont hoe een langetermijnvisie aanzienlijke voordelen kan opleveren”, aldus Vandenbussche.

Een bedrijf dat zijn logistiek niet op orde heeft, creëert al snel bottlenecks.

Dit voorbeeld laat zien hoe Logflow bedrijven helpt om echte kantelmomenten te realiseren. Innovatie is daarbij hun grootste troef. Vandenbussche besluit: “De technologie evolueert razendsnel. Om competitief te blijven, moet je hierin meegaan. Onze Innovation Manager zorgt ervoor dat we voortdurend inspelen op de nieuwste technologische ontwikkelingen, met creatieve oplossingen op maat van elke klant. Onze missie is duidelijk: logistiek is niet zomaar een ondersteunende functie, maar een krachtige motor voor groei.”

Next article