Stel je voor: je bent een gedreven ondernemer en je wilt niets liever dan je bedrijf laten groeien. De administratie vreet echter al je tijd op: facturen verwerken, loonadministratie bijhouden,… Het lijkt wel alsof je voortdurend met vanalles bezig bent, behalve met je core business. Klinkt herkenbaar? Machiel den Dekker, directeur van AFAS België, legt uit hoe het anders kan.
Onlangs kreeg AFAS heel wat nationale media-aandacht door de invoering van een vierdaagse werkweek. Toch was dat geen promotiestunt. “Het draait om hoe efficiënt je als organisatie bent, en wat je daar vervolgens mee doet”, legt den Dekker uit. Hij benadrukt dat veel KMO’s weliswaar goed zijn in hun kernactiviteiten, maar dat ze vaak kansen laten liggen om efficiënter te werken. “Er is niets zo sneu als goed zijn in iets dat eigenlijk kan worden geautomatiseerd.” Volgens hem worstelen nog heel wat KMO’s met het idee om processen te automatiseren, terwijl daar net veel winst te halen is. “Het gaat vaak om kleine dingen, zoals hoe boekhoudingen worden gevoerd of hoe cijfers worden bijgehouden. Als je als organisatie inzicht hebt in je operationele resultaten en weet waar je moet bijsturen, dan is er veel meer mogelijk, onder meer op het gebied van tijdsbesparing.”
Vanaf dit najaar kunnen gebruikers vragen stellen aan onze software, die vervolgens automatisch antwoorden genereert op basis van de beschikbare informatiebronnen.
Digitalisering als sleutel tot groei
De missie van AFAS is helder: bedrijven beter, efficiënter en leuker maken door automatisering. “Ons doel is om jou als bedrijf tijd te helpen besparen door je workflows te automatiseren, processen meetbaar en stuurbaar te maken, en gebruiksvriendelijke dashboards aan te bieden zodat dure IT-specialisten niet nodig zijn”, klinkt het. “Maar automatisering moet wel steeds starten bij de basis. Het is essentieel dat je eerst je processen digitaliseert en in software onderbrengt. Als je dat niet doet, kun je niet meten, niet optimaliseren, en nooit iets met AI gaan doen. Alles moet digitaal worden. Hoewel het bewustzijn bij KMO’s over digitalisering al aanwezig is, blijft de integratie ervan vaak nog beperkt tot bijvoorbeeld de boekhouding. KMO’s blijven vaak hangen in het idee dat digitaliseren alleen noodzakelijk is voor zaken als btw-aangiftes en jaarrekeningen. Het besef dat je met die data verder kan optimaliseren, zien we nog te weinig.”
Eén totaaloplossing, één aanspreekpunt
Het softwarebedrijf streeft naar een totaaloplossing voor KMO’s waarbij alle bedrijfsprocessen in één systeem worden geïntegreerd. “Het grote voordeel hiervan is dat je maar één partij hoeft aan te spreken en maar één interface hebt om mee te werken”, aldus den Dekker. “Dat maakt het efficiënter om mee te werken en voorkomt dure koppelingen en de daaraan verbonden risico’s. Tegelijk is onze software indien nodig zeer open voor de integratie van externe systemen.”
AI wordt praktisch en toepasbaar
AFAS is continu bezig met innoveren en het ontwikkelen van nieuwe toepassingen om zijn klanten te ontzorgen en hun bedrijfsvoering te optimaliseren. Vooral in AI ziet den Dekker veel potentieel: “Vanaf dit najaar kunnen gebruikers vragen stellen aan onze software, die vervolgens automatisch antwoorden genereert op basis van de beschikbare informatiebronnen. Dat maakt het voor bedrijven mogelijk om snel en efficiënt antwoorden te krijgen op bijvoorbeeld HR- of IT-gerelateerde vragen, zonder dat ze zelf de ingewikkelde technische kant hoeven te begrijpen. Wij willen AI zo praktisch en toepasbaar mogelijk maken voor KMO’s, zonder dat zij zelf programmeurs hoeven te worden.”
Dat maakt het voor bedrijven mogelijk om snel en efficiënt antwoorden te krijgen op bijvoorbeeld HR- of ITgerelateerde vragen, zonder dat ze zelf de ingewikkelde technische kant hoeven te begrijpen.
Een KMO voor KMO’s
Tot slot benadrukt hij het belang van de roots van AFAS als familiebedrijf. “Wij zijn een KMO voor KMO’s. Als het bij ons kan, kan het dus ook bij andere KMO’s. Als familiebedrijf denken wij altijd op de lange termijn en richten wij ons op gestage groei. We groeien autonoom en blijven daardoor benaderbaar voor onze klanten. Die benaderbaarheid maakt ons als softwareleverancier uniek. Een klant kan mij persoonlijk bellen als er iets misgaat, en dan zorgen wij ervoor dat het probleem wordt opgelost. Wij zijn geen deel van een groter geheel of een dealer van bestaande software. We maken ons eigen product, zetten het zelf in de markt en blijven altijd bereikbaar voor onze klanten.”