Werknemers snakken tegenwoordig naar steeds meer individualisering. Het is essentieel geworden om talent aan te trekken en te behouden, net als het respecteren van hun persoonlijke behoeften. Welke tools bestaan er om aan die behoeften te voldoen en tegelijkertijd de kosten voor werkgevers te optimaliseren? We vroegen het aan JeanLouis Van Houwe, CEO van Monizze.
JeanLouis Van Houwe
CEO van Monizze
Hoe kunnen we het loonpakket van werknemers optimaliseren?
“Er zijn heel wat mogelijkheden. Denk maar aan cafetaria-, hospitalisatie- en mobiliteitsplannen, thuiswerkvergoedingen, een dertiende maand, enz. Maaltijdcheques en bedrijfswagens zijn de vaakst gebruikte alternatieven. Ze hebben eenvoudige voorwaarden en zijn gemakkelijk te implementeren. Dat is niet altijd het geval voor andere voordelen.”
Een gepersonaliseerd loonpakket is essentieel om tegemoet te komen aan de koopkracht en de behoefte aan flexibiliteit van werknemers.
Genieten bedrijven echt van die voordelen?
“Ja, grote bedrijven wel. Ze hebben immers HR- en juridische afdelingen die zich met die kwesties kunnen bezighouden. Volgens een enquête die we bij onze kmo-klanten hebben afgenomen, blijkt het voor hen echter ingewikkelder te zijn: 40% onder hen maakt enkel gebruik van cheques, en niet van andere extralegale voordelen. Ze vrezen dat ze niet zouden voldoen aan de wettelijke voorwaarden of zeggen dat ze er niet in geïnteresseerd zijn. Dit vanwege tijdgebrek en uit angst voor de kosten of de administratieve rompslomp die deze maatregelen met zich meebrengen. Een gepersonaliseerd loonpakket is echter essentieel geworden om tegemoet te komen aan de koopkracht en de behoefte aan flexibiliteit van werknemers. Het resultaat? Bedrijven met meer middelen verdringen kmo’s naar de achtergrond met geoptimaliseerde loonpakketten, waaronder cafetariaplannen met talloze opties en mobiliteitsbudgetten.”
Wat is de rol van Monizze hierin?
“Vorige maand lanceerde Monizze Alix, een HR-assistent gebaseerd op AI. Daarmee kunnen werkgevers alle beschikbare maatregelen overlopen, ze op een eenvoudige manier begrijpen en beslissen welke ze willen toepassen. De tool werkt een beetje zoals ChatGPT: de gebruiker stelt een vraag en Alix beantwoordt die door de toepasselijke wetteksten in het Belgisch sociaal recht te verzamelen en in een eenvoudig antwoord te gieten. Onze volgende stap is om een oplossing te creëren waardoor bedrijven, ook kmo’s, gemakkelijker tools kunnen implementeren om lonen te optimaliseren en individualiseren.