Goed nieuws: het aantal auto’s met verbrandingsmotor – zowel benzine als diesel – in Belgische bedrijven is gestaag aan het dalen. “Met gegronde reden”, zegt Frederik Vanden Bossche, Fleet Manager bij BYD. “Sinds juli vorig jaar moedigt het belastingstelsel de elektrificatie van het wagenpark immers sterk aan.”
Frederik Vanden Bossche
Fleet Manager bij BYD
Hoe staat het met de adoptiegraad van elektrische voertuigen in bedrijven?
“De meeste grote bedrijven stappen nu over op volledig elektrische wagens. Tot voor kort deden ze dat vaak uit duurzaamheidsoverwegingen of vanuit marketingperspectief om hun imago te verbeteren. Sinds 1 juli 2023, bijna een jaar geleden dus, oefent de wet echter invloed uit op het wagenpark van bedrijven, wat een grote impact heeft gehad op de overstap naar elektrische voertuigen. Een belangrijke trend is dat kmo’s, net als grotere bedrijven, zich nu ook tot leasemaatschappijen wenden om de overstap naar elektrische wagens te maken. De vraag is nu wanneer de particulieren zullen volgen.”
Een belangrijke trend is dat kmo’s, net als grotere bedrijven, zich nu ook tot leasemaatschappijen wenden om de overstap naar elektrische wagens te maken. De vraag is nu wanneer de particulieren zullen volgen.
Waarop letten bedrijven wanneer ze een wagen kiezen?
“Het belangrijkste is de actieradius van het voertuig, en dus de batterij en oplaadmethode. Als batterijfabrikant legt BYD daar extra de nadruk op. Omdat onze batterijen vuurvast zijn, kunnen we zelfs stellen dat we de veiligste versies op de markt hebben. Bovendien bevatten ze geen zeldzame materialen zoals kobalt, nikkel of mangaan. Tot slot is de batterijduur twee keer zo lang als die van andere batterijen die momenteel op de markt zijn. Omdat de batterij het hart van de elektrische wagen is, kunnen we wagens te koop of te lease aanbieden tegen onklopbare prijzen. Een ander belangrijk criterium voor bedrijven is de grootte van het voertuig.”
Wat bedoel je daarmee?
“Fiscaal gezien zijn Belgische bedrijven nogal verwend als het gaat om bedrijfswagens ter beschikking stellen van hun werknemers. Met de recente belastingwijzigingen en de verhoogde aftrekbaarheid tot 100% voor elektrische wagens zijn de leasingbudgetten van bedrijven sterk gestegen. Daarom aarzelen ze niet om hun werknemers kleinere voertuigen aan te bieden, die niet beantwoorden aan de gezinsbehoeften. Door onze onklopbare prijzen vinden deze werknemers nog steeds hun gading bij BYD. De Seal U, een ruime, comfortabele en goed uitgeruste gezinswagen met een grote actieradius, is dan ook het populairste voertuig bij werknemers. Vandaag hebben we al zes modellen in ons assortiment. Er is voor ieder wat wils!”
België heeft na Nederland het hoogste aantal laadpunten per burger in Europa.
Wallonië heeft zes keer minder publieke oplaadpunten dan Vlaanderen. Dat is toch een probleem?
“Het klopt dat de meeste laadpunten in Vlaanderen staan, gevolgd door Brussel en dan pas Wallonië. De Waalse regering is echter van plan om een inhaalbeweging te maken en veel meer oplaadpunten in werking te stellen. Bovendien beschikken woningen in Wallonië doorgaans over meer (garage) ruimte dan huizen in Vlaanderen of Brussel. Dat maakt het veel eenvoudiger om thuis een oplaadpunt te installeren. Mensen met een oplaadpunt thuis gebruiken bijna nooit een openbare laadpaal. Bovendien heeft België na Nederland het hoogste aantal laadpunten per burger in Europa. Ik ben een van die burgers en heb onlangs een oplaadpunt thuis geïnstalleerd. Mijn wagen heeft een actieradius van 520 km WLTP, wat neerkomt op 450 reële kilometers. Ik laad hem één keer per week op in het weekend, bij voorkeur overdag wanneer mijn zonnepanelen actief zijn.”