Skip to main content
Home » Mobiliteit » “Voldoende laadinfrastructuur is de sleutel tot het vertrouwen van EV-bestuurders”
Mobiliteit

“Voldoende laadinfrastructuur is de sleutel tot het vertrouwen van EV-bestuurders”

Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit.

De klimaatuitdagingen brengen een groeiende druk met zich mee om de transitie te maken naar meer duurzame mobiliteit. Gelukkig zien we hierin vandaag al een groeiende trend, met onder andere de opkomst van elektrische fi etsen, elektrische voertuigen (EV’s) en deelmobiliteit. “We boeken dus vooruitgang”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. “Maar het is een verhaal dat enkel kan slagen dankzij de gezamenlijke inspanningen van zowel overheden, ondernemers als burgers.”

Met Vlaanderen hebben we resoluut gekozen om in te zetten op zero-emissievervoer voor zowel personen als goederen. We ondersteunen deze evolutie met de versnelde uitrol van laadinfrastructuur en een premie voor de aankoop van nieuwe en tweedehands zero-emissiewagens. De vooropgestelde ambitie rond de uitrol van laadinfrastructuur werd gehaald: we beschikken vandaag over meer dan 35.000 (semi)publieke oplaadpunten. Daarnaast zijn we volop bezig met de uitrol van ultrasnellaadinfrastructuur langs alle grote verkeersassen in Vlaanderen. Een bewuste strategie, want laadinfrastructuur is de sleutel tot het vertrouwen van EV-bestuurders. 

Onze Vlaamse Fietsambitie wil dat de Vlaming tegen 2040 spontaan kiest voor de fiets en vlot schakelt tussen andere duurzame vervoermiddelen, zoals (elektrische) deelsystemen of het openbaar vervoer.

VIAVIA-project 

Ook de transportsector kan rekenen op ondersteuning in de omschakeling naar zero-emissietransport via projectoproepen en de lancering van het VIAVIA-project (Vrachtvervoer Intelligent Aanpassen en Vergroenen via een Integrale Aanpak). Met dat laatste willen we de doelstellingen van de Europese Green Deal realiseren. Naast het verschonen van de kilometers is ook het verschuiven van kilometers een essentiële stap op weg naar een duurzame toekomst. Voor goederenvervoer kijken we dan richting het spoor en het water, denk onder meer aan de gerealiseerde verhoging van de bruggen over het Albertkanaal. Beide transportmodaliteiten bieden een kans om onze logistieke systemen efficiënter en economisch voordeliger te maken én tegelijkertijd de impact op het milieu te verminderen. 

Vlaams Fietsambitie 2040 

Wat betreft personenvervoer kiezen we ervoor om in te zetten op actieve verplaatsingen met de fiets, het openbaar vervoer en combimobiliteit. Deze legislatuur heb ik maar liefst 1,4 miljard euro geïnvesteerd in veilige en comfortabele fietsverbindingen. Fietsberaad Vlaanderen toonde in een recente studie nog aan dat al onze fietsinvesteringen een rendement van bijna 7,5 miljard euro opbrengen, voornamelijk door besparingen op gezondheidskosten dankzij een actievere bevolking en minder milieukosten. Het laatste Onderzoek Verplaatsingsgedrag (2022) toont aan dat de Vlaming 18% van zijn verplaatsingen met de (elektrische) fiets doet. Een percentage dat we verder willen laten stijgen. Onze Vlaamse Fietsambitie wil dat de Vlaming tegen 2040 spontaan kiest voor de fiets en vlot schakelt tussen andere duurzame vervoermiddelen, zoals (elektrische) deelsystemen of het openbaar vervoer.

Als we de klimaatcrisis grondig willen aanpakken, moeten we mobiliteit beschouwen als een integraal deel van de oplossing.

Mobiliteit van de toekomst 

Innovatie en technologie vormen de kern van vooruitgang en maken onlosmakelijk deel uit van onze mobiliteit van de toekomst. Denk aan autonoom vervoer, data, slimme en geconnecteerde mobiliteitsoplossingen. Ook hier werden de nodige voorbereidingen getroffen om onze wegen klaar te maken voor deze transitie. De tijd dringt echter: als we de klimaatcrisis grondig willen aanpakken, moeten we mobiliteit beschouwen als een integraal deel van de oplossing.

Next article