Home » Strategic HR » Grotere focus op risicoanalyse van werkplek door coronacrisis
HR

Grotere focus op risicoanalyse van werkplek door coronacrisis

De coronacrisis biedt de opportuniteit om de risicoanalyse van een werkplek ten volle in de kijker te zetten. Meer uitleg door Marijke Bruyninckx, directeur van Preventie en Interim.

Tekst: Joris Hendrickx

Marijke Bruyninckx, Directeur van Preventie en Interim

Marijke Bruyninckx

Directeur

Preventie & Interim

Helikopterblik op vlak van preventie en bescherming

Bruyninckx: “De risicoanalyse van de werkplek en de werkpost zijn niet nieuw. Het is een gekend thema bij werkgevers en preventieadviseurs. Toch voeren tal van werkgevers de risicoanalyse vaak nog niet uit. Dat is een gemiste kans. Het ontbreekt de werkgever zo aan een helikopterblik van wat er gaande is in zijn bedrijf op vlak van preventie en bescherming van zijn werknemers op de werkplek.”

“Werkgevers brengen aan de hand van de risicoanalyse een heel gamma van risico’s in kaart, gaande van technische-, gezondheids- tot psychosociale risico’s verbonden aan het werken aan werkposten op de werkplek.”

Risico’s vermijden of onder controle houden

“De ‘risicoafdruk’ van elk bedrijf is specifiek gebonden aan het type bedrijf, de sector en aan de gevoerde veiligheidspolitiek. Dat laatste wordt dan weer sterk beïnvloed door de grootte van het bedrijf. Die grootte heeft een invloed op de budgettaire mogelijkheden, de intern aanwezige kennis en het eventueel inhuren van externe diensten of consultants”, aldus Bruyninckx.

De werkgever zal zijn risicoanalyse moeten uitbreiden met de aanpak tegen coronabesmetting door gebruik te maken van gidsen.

“Het uiteindelijke doel van risicoanalyse is het vastleggen én communiceren van de door de werkgever vastgelegde preventiemaatregelen om bedrijfs- en werkpost-specifieke risico’s te vermijden of onder controle te houden via collectieve en persoonlijke beschermingsmiddelen, aangevuld met onder andere instructies en opleidingen. Een succesvolle risicoanalyse heeft uiteraard ook een positieve impact op de economische leefbaarheid van het bedrijf.”

COVID-19 geeft extra dimensie aan risicoanalyse

Bruyninckx: “Werkgevers hebben er door COVID-19 een extra zorg bij gekregen en moeten goed nadenken over hoe ze hun werknemer hiertegen kunnen beschermen. Het coronavirus is geen risico verbonden aan de werkpost (buiten de zorgsector). De werkgever moet dus een strijd leveren tegen een risico dat van buiten wordt binnengebracht. Indien het intern al aanwezig is moet hij er bovenop ook nog eens het risico capteren en indijken om verdere besmetting tegen te gaan (zodat het niet naar buiten kan gaan).”

“De sociale partners hebben hier alvast op ingespeeld met de generieke gids en aanvullende sectorale gidsen ter ondersteuning van de werkgever. Want hoe moet een werkgever dit risico aanpakken ? Ook hier is een risicoanalyse het antwoord. De werkgever zal zijn gangbare risicoanalyse moeten uitbreiden met de aanpak tegen coronabesmetting en kan hiervoor gebruik maken van de gidsen.”

Next article