Home » Ondernemen » “Franchising laat ondernemer toe om zich te focussen op zijn core business”
Sponsored

Franchisenemer word je niet zomaar. Het is een weloverwogen keuze die om begeleiding vraagt. “Dankzij de ondersteuning van de partner kan de zelfstandige zaakvoerder zich toeleggen op wat écht belangrijk is: de klantentevredenheid, winkelbeleving en het personeelsbeleid”, zegt Wim van Remoortel, Manager Business Development van Retail Partners Colruyt Group.

avatar

Wim van Remoortsel

Manager Business Development Retail Partners Colruyt Group

Welke vragen moet een toekomstige franchisenemer zich stellen?

“Beslissen om franchisenemer van een retailzaak te worden, maakt deel uit van een proces en is één van de grootste beslissingen uit iemands leven, met een belangrijke financiële impact. Er is een bepaald risico aan verbonden. Stel jezelf daarom eerst de vraag of je de zekerheid van een job in loondienst wil achterlaten.”

“Ga op zoek naar de ideale partner of formule, kijk bij andere zelfstandige ondernemers en ga te rade bij een vertrouwenspersoon. Bij Retail Partners Colruyt Group/Spar geven we potentiële starters ook de mogelijkheid om twee weken stage te lopen in een winkel.”

Hoe biedt Retail Partners Colruyt Group ondersteuning aan Spar-zelfstandigen?

“Wij werken via een commerciële samenwerking met de zaakvoerder. We beschouwen onszelf niet als een traditionele franchisegever, maar als een gelijkwaardige partner. We doorlopen met de zelfstandige ondernemer een traject en begeleiden hem vanaf het eerste gesprek tot de opening van de winkel.”

Als franchisenemer moet je eerst vier seizoenen hebben doorworsteld. Net daarom is het belangrijk om met een sterke partner in zee te gaan die je daarin begeleidt.

“Ook daarna wordt er gezorgd voor opleidingen en opvolging. Daarnaast staan een aantal zaken vast, zoals de look and feel van de winkel, het assortiment, de prijspositionering en het commerciële plan.”

“Zo ondersteunen we de partner met commerciële acties via onze marketingkanalen zoals folders, het culinaire magazine ‘kook’, de Xtra-klantenkaart,  de website en sociale media. Bovendien is er een bedrijfsadviseur om het commerciële en financiële plaatje te bekijken en delen experten hun kennis van de assortimenten met de ondernemer.”

Waarom kiezen jullie voor die benadering?

“De ondernemer  zo veel mogelijk ‘ontzorgen’, dat is wat we willen doen. Zodat onze partner-ondernemer zich kan focussen op de klantentevredenheid, de winkelbeleving en het personeelsbeleid.”

“Dat zijn immers de zaken waarin hij het onderscheid kan maken tegenover andere supermarkten. Iedere ondernemer vertrekt met dezelfde basis aan de start, maar net die individuele aanpak creëert het verschil en de toegevoegde waarde voor de klanten.”

Kan u nog enkele tips meegeven aan toekomstige franchisenemers?

“De zaakvoerder moet ervoor zorgen dat de start van de supermarkt zo optimaal mogelijk verloopt. Als franchisenemer moet je eerst vier seizoenen hebben doorworsteld.”

“Net daarom is het belangrijk om met een sterke partner in zee te gaan die je daarin begeleidt. Ga naar infomomenten met collega-ondernemers zodat je ervaringen kan oppikken en tips uitwisselen. Maar vooral…blijf bijleren. Dat kan je best doen door workshops en opleidingen te volgen, zodat je de marktevoluties en -trends op de voet kan blijven volgen.”

Next article